< div id=”header ”>< / div>

tisdag 17 december 2013

Avdankad politiker eller grön spjutspets och turbo?

Avdankad politiker eller grön turbo?
Snart val igen. MP:s kommunala lista är inte klar men står än så länge med som kandidat till kommande lista. Förra valet stod jag som nr 3 men blev förbikryssad. Dessutom kandiderade jag på tre nivåer: region och på riksdagslistan.

Förutom att MP Varberg gjorde sitt bästa val någonsin räckte inte mina kryss. Gör vi bedömningen att MP behåller sina fyra mandat vilket kan vara troligt så gäller det att vara topp två i en av de valkretsar som det handlar om. Dessutom gäller det att uppnå 5% av rösterna av partiets röster i valkretsen.

Är man bara tre röster ifrån gruppledaren i ena valkretsen från vår nuvarande ks-ledamot bör inte uppgiften vara oöverstiglig. I sammanhanget kommer jag aldrig att kunna konkurrera med kvinnorösterna de har givna två platser men männen ska inte känna sig säkra på sina platser.

Den knepiga valkretsindelningen blandat med stad och land gör det till ett vågspel att veta var profilen finns. Jag är ju stadsbo men med kännedom även om livet utanför staden. Dessutom är det ett handikapp att bara utgå från en valsedel där kön, ålder, yrke och ort anges och jag förmodar att de som står överst får stort fokus av PARTIET att presentera sig.

Nu har jag en klar fördel att sedan 8 oktober 2013 fått hoppa in som ORDINARIE ledamot och därmed fått en egen liten spalt att förvalta på lokalavdelningens hemsida. Dessutom är jag kanske den som främst nyttjar sociala medier av alla organiserade miljöpartister i hela Sverige från att varit en glad amatör med datakunskap inför valet 2010. Dessutom en bas att komma från orten jag ställer upp i och därmed med en lokal förankring och känd.

Ett personval i MP är i första hand inte för att lyfta fram sin egen förträfflighet. Det är att slåss för de små i samhället. De som riskerar att bli mobbade och utslagna i skolan, de som känner utanförskapet i tillvaron, otryggheten att sakna bostad och inkomst och med låga inkomster med små medel klara sig i tillvaron men som ändå vill ha en politiker med erfarenhet av maktens korridorer. Där förnyelse, processer, dynamik är viktigt och inte fastna i problemen utan söka vinstgivande vägar även om en del blir stötta på vägen.

En som vet hur rävspelet går till likaväl som segdragna processer att ta fram översiktsplaner och strategier, som vågar vandra bland tjänstemännen i ledande position och fråga dem och som framförallt vill uträtta saker och ting med andra människor. Grönt är att få med sig andra partier på vägen och människorna i vardagen. Där har jag min givna plats som turbo och spjutspets.

Inga kommentarer: