< div id=”header ”>< / div>

lördag 16 november 2013

Mindre partier behöver bättre insyn i budgetarbetet!

Varbergs Teater
Läser igenom nu när vi ska ha budgetmöte hur skilda förutsättningar de olika partierna har för att ta fram en budget i Varberg. Tre partier S, C och M tillika Ksau och budgeteberedning sitter med hela staben av tjänstemän och ekonomikontoret när de leker med sifferberäkningar och får därigenom ett utåt sett vattentätt underlag att presentera kommunfullmäktige på tisdag 19 november.

C och M har med sig FP och KD och utgör den styrande majoriteten ja alliansen styr Varberg. För att det ska finnas något slag av låtsasopposition deltar inte S i det beslut som de själva berett fram till kommunstyrelsen utan de tar fram ett avvikande alternativ själva. Detta presenteras så sent att samarbetspartier V och MP i valkartellen inte internt hinner diskutera förslaget innan det når kommunstyrelsen.

För att ett mindre parti ska ha en möjlighet att påverka bör man 1) ingå i någon form i styret typ alliansen med 4x2 möten där mindre partier får fördjupad information och också peta in sina ev idéer. 2) i minoritet betraktas som en tänkbar partner att regera Varberg vilket kräver dialog inte bara information ini i det sista av det större partiet socialdemokraterna.

Som del i MP har jag ingen nämndplats ingen insyn alls, inte gjort någon uppgörelse med något av blocken men jag har krav att det finns respons från de ledamöter i mitt eget parti att bidraga med rapporter om händelseutvecklingen. Själv hade jag mycket gärna haft hängavtal med den styrande majoriteten för bättre insyn,likaså med största partiet S i minoritet att vid budgetberedningar måste det till tätare dialog inte bara sittningar ihop inför nämndsammanträden. Jag ingår nämligen inte där i nämnderna.

Min deklaration här är a) antingen blir vi överens i någon form i MP hur vi agerar i kommunfullmäktige b) eller så gör vi inte det och då är jag den friaste gröna fågeln i kommunfullmäktige som kommer att springa som en tätting upp och ner i talarstolen och kvittra och i bänken twittra. tweet tweet.

Inga kommentarer: