< div id=”header ”>< / div>

tisdag 19 november 2013

Det behövs en lista till för att jag ska kandidera i regionen för MP Halland!

Nu ska jag svära i kyrkan.Jag själv ställde inte upp som kandidat på vare sig MP:s riksdags-och regionlista i Halland.Varför? Jag är ju en van,beprövad, garvad och inte helt omöjlig att utmana skulle man tro.

Numera Hallands sjukhus styrd från Halmstad
Beträffande riksdagslistan som den kom att se ut stödjer jag främst Johan Sundqvist kandidatur. Han har de kvalitéer jag saknar och den förmåga att smälta in jag inte skulle ha gjort i en riksdagsgrupp men ändå med profil. Det är främst att han har erfarenhet av arbete utomlands. Jag är ju mycket ganska motsatsen ganska rotad i min ort Varberg. Tror att hans utmaning av den uppifrånhaussade Rickard Allvin på stämman med ett mycket jämnt valresultat visade att det går att utmana en "given" hallandskandidat som står på EU-listan fast den gången i den "egna" valkretsen. Nog om detta.

Beträffande regionlistan valde jag att INTE utmana min kf-kollega gruppledare i MP Varberg Stefan Edlund som i godan ro utan min konkurrens trodde han skulle bli placerad på säker valbar plats. Nu fick vi från Varberg som är egen valkrets bara in honom som sexa och Kungsbacka en ny kandidat som sjua där Stefan har sitt mandat. Däremot lyckades Eva Ericsson från Laholm idag Patientnämndens ordförande i regionen bli placerad fyra som idag sitter på varbergsmandatet.

Vad göra? När det gäller riksdagslistan hoppas jag Johan satsar på många kryss. Beträffande regionlistan motionerade jag redan förra valet om att alternativ lista skulle tas fram. Det hade ökat mina chanser än som nr 19 på regionlistan att samla kryss. Att gå fram med en "Halmstadlista" i Varberg och Kungsbacka blir ett vågspel.Inte minst som de två topparna inkryssade i sina egna valkretsar Falkenberg/Hylte och Halmstad/Laholm Janne Berge och Jennie Johansson inte längre kandiderar.Tror en alternativ lista skulle gynna Stefan men också mig. För då skulle jag vilja kandidera på regionen för jag har att ge där också.

Inga kommentarer: