< div id=”header ”>< / div>

tisdag 22 oktober 2013

Diskussion pågår i Varberg efter att Alliansen lagt sitt budgetförslag!

Alliansen presenterar budget i Varberg
När jag planerade min vecka såg det tomt ut. Jag tränar intensivt och MP:s lokal är under uppfräschning så ingen mötesverksamhet kan hållas. Rätt som det är går Alliansen i Varberg ut och presenterar sin budget och de använder de en lokal tidning HN som man måste prenumerera på för att nås av budskapet.

Budgeten ska först passera kommunstyrelsen där både S och MP sitter som minoritet innan det når kommunfullmäktige. Det jag kort kan säga om den budget jag nåtts av är ganska offensiv i sin framtoning. Det gäller tunga investeringar som ska göras och fördelen är att S också sitter i budgetberedningen dvs KsAu och kan påverka och det vet alliansen om. Däremot har MP svårt med informationen men de andra partierna har säkerligen också hämtat intryck vad de "gröna" eventuellt kan tycka är bra genom den insyn som finns i kommunstyrelse och nämnder.

Jag förväntar mig att det säkerligen pågår intensiv trafik hos miljöpartisterna som undrar hur ställningstagandet kommer att bli i kommunstyrelsen. S brukar lägga "eget" förslag och MP har inte velat ingå i någon blockpolitik utan haft ett antal avvikande synpunkter som i senaste budgeten 2013 betraktades som "eget förslag". Själv håller jag på att "läsa in mig" och min planerade tomma vecka blir en hel del budgetinläsning och jag som nyss blivit ordinarie i kommunfullmäktige. Känns nästan som efter ett val.

Inga kommentarer: