< div id=”header ”>< / div>

onsdag 23 oktober 2013

Den långa valrörelsen har börjat men först ska det fastställas listor!

I bakgrunden Varbergs fästning
Den långa valrörelsen har börjat och de gynnade regeringspartierna i första hand förra gången det begav sig.Jag tänker inte göra någon analys av detta utan mina egna uppdrivna förhoppningar förra gången till en mer strategisk tillvaro i bakgrunden att ifrågasätta ALLT och inte ta något för givet.
Partierna kommer antagligen att satsa mer på reklam och centralt upplagda kampanjer. Känns kanske inte som min grej att få order uppifrån och heja på. Min ingång är att göra något själv, rapportera, påvisa resultat, pragmatiskt traggla mig igenom frågor genom samarbete med egna och andra partiers företrädare. Har lämnat in mitt "CV" till den lokala valberedningen i Miljöpartiet i Varberg med uppgifter som kandidat.

Nu ska alla kandidater lämna in uppgifter (senast 26/10) med samma formulär och det är bara de två valberedarna som vet innehållet i dessa när man lämnat in sina "CV". Jo det blir kandidater för att täcka upp en lista lokalt och nu ska medlemmarna genom kryss få chansen och ta fram tre kandidater genom fördjupad nominering som de speciellt vill lotsa fram.

Vad gäller min placering nr 3 i förra valrörelsen räckte det inte till en kf-plats då två längre ner på listan kryssade sig förbi inte bara mig utan nr 4 som hade kommit in annars. OM det inte hade varit för kryssen. Det är således väljarna som avgör men en placering på listan är också en vägledning. Förra listan togs i konsesus lokalt alla var nöjda med sina placeringar på listan men väljarna underkände denna konsesus men ändå med ökat förtroende för miljöpartiet.MP i Varberg gjorde då sitt bästa val någonsin.

När jag nu efter tre år nått en ordinarie plats ett steg framåt är det en balansgång att "tillhöra de gamla" när det är först nu JAG nått mandat i min "återvinnings-sejour". Det gäller att vara öppen och lyhörd också lyssna på de nya som kommer in i partiet. Men frågan är vilken roll som ska spelas för att bibehålla den plats jag nu har? Jag måste vara mig själv samtidigt föränderlig. Att påvisa att just mina röster avgör om väljare går till listan och inte sprids med vinden till andra partier eller "soffan". Där har jag en roll att spela om man inte befinner sig i den miljöpartistiska strömfåran men väl i den politiskt "gröna" fåran.

Det är för tidigt i skedet än att veta vilka förutsättningar som finns att vinna ytterligare mandat,eller med bibehållna mandat  kanske nå en mer driven maktroll eller om det istället för kontinuitet handlar om att satsa helt på förnyelse.I den rollen står jag på båda sidor. Det måste finnas en kontinuitet att några vet hur det går till i nämnder och styrelser. Det måste också finnas "hungriga" bakom som vill lägga motioner, driva sina frågor och ge sina avtryck. Men det är låååångt kvar.

Inga kommentarer: