< div id=”header ”>< / div>

fredag 20 september 2013

Hej då trevligt att träffas - dags för comeback!

Det ser med stor sannolikhet ut som jag återkommer som ordinarie ledamot i miljöpartiet i kommunfullmäktige i Varberg efter 15 år. Det är ett år till valet och har nu varit ersättare i tre år för samtliga invalda MP-ledamöter som blev ordinarie.

Det innebär samtidigt att MP uppfyller kravet att hälften av platserna intas av vardera könet. Dock lite pinsamt i sammanhanget att en yngre kvinna lämnar och en grön gubbe återvänder. Vad gäller könsrepresentationen var den en enande faktor före valet.Men indelning i två valkretsar och med olika fördelning av kryssröster gav ett annat utslag än vad MP lokalt hade räknat med.

Självklart hade jag räknat med att ändå få någon plats i en nämnd och partiet sa att förtur ges till de som kommer in som ordinarie att även kunna sitta i en facknämnd. I den situation som uppstått känner jag ännu mindre del i att vara bunden då samtliga nu som sitter på MP-mandat utom jag mättat sina parlamentariska behov. Jag intar rollen som oberoende grön dvs den att vara fristående från blockpolitiken.

Vilken roll kommer den nya situationen att ge? Ja dels kommer jag nu att få en given ersättare men har ambitionen att söka ha hög närvaro då valperioden går in i sin spurt. Samtidigt har processer kring nästa val satt igång och frågan kommer som brev på posten hur involverad ska jag vara i det när jag tidigare sagt att jag tappat lusten då jag känner att stödet från MP-folk inte känns 100.

Det har nu uppstått en ny situation där det finns en plattform att arbeta ifrån politiskt. Jag måste vänja mig vid att jag nu antagligen blir fullvärdig medlem i kommunfullmäktige igen och folk säger grattis och välkommen igen. Hej då trevligt att träffas!

Inga kommentarer: