< div id=”header ”>< / div>

måndag 19 augusti 2013

MP Halland vill undvika surdegar inför kommande val!

MP Halland startade upp sin  valstrategikonferens inför valet 2014 söndagen 18 augusti. Mitt intryck var att det med buller och bång skulle bli en vägledning för partiet hur man på ett smidigt sätt skulle förfara att få fram listor väl förankrade och rotade i distriktet utan mankemang.

Medlemsmöte? Ja sett till fyra år tillbaka fick ju styrelse och dåvarande valberedning (jag ingick i båda) klura ut de värsta passagerna men nu kallades medlemmarna till råd och beslut. Stadgeändringar, arbetsorganisation för valberedning och fråga om ev provval eller inte. Nomineringstopp, krav på kandidater med mera.

På något sätt kändes det som att här skulle det förhindras ev. kupper och överraskningar vid en kommande stämma så allting i samråd kan tas i samförstånd. Agnarna ska gallras ifrån vetet. Det gäller att "passa in". Inte att ge alternativa möjligheter och mycket riktigt bestämdes att EN lista med likartade krav skulle tas fram trots att det i regionvalet finns fyra olika valkretsar där kretsarna kunde föreslå sina toppkandidater.

Egentligen kunde man överlåtit till de fyra valkretsarna att ha möten och därifrån fastställa sina listor men nu gäller det att ta fram en övergripande lista gällande över hela den långsmala regionen. I dagsläget finns ingen från näst största kommunen KUNGSBACKA med för MP i regionens fullmäktige. Dåvarande valberedning fick stryk på beslutande stämman inför valet 2010 och föreslagen Kba-kandidat flyttades ner till icke valbar position och samtidigt  flyttades jag ner som Varbergs-kandidat till förmån för gruppledaren i vårt kommunfullmäktige som fick ytterligare en nivå att bestiga.

Huruvida det uppstår jästa surdegar återstår att se. Det finns en tyngdpunkt i MP Halland just nu med riktning söderut trots att befolkningstillväxten pekar norrut. De tyngsta kandidaterna kryssade sig in i sina resp valkretsar 2010 i regionvalet och osäkerheten gäller plats 3 och 4 samt om det går bra ytterligare någon plats. Riksdagsmandatet är bombsäkert vikt till Agneta Börjesson så det behövs ingen valkonferens för den kandidaturen. Politiken är i dagsläget en andrahandsfråga i regionen nu gäller det att ta fram listan med stort L. Men för att undvika intrigspel deltar jag vare sig som kandidat på  riksdags- eller regionlistan i valet 2014. Frågan är om jag ens kommer att lägga min röst på miljöpartiet då. Återstår att se men jag kan garantera att jag inte kommer att kryssa mig själv då på dessa nivåer..

Inga kommentarer: