< div id=”header ”>< / div>

fredag 7 juni 2013

När ska förebyggande friskvård uppmuntras och subventioneras?

Funderar på en sak innan ett möte jag ska ha här. Förutsätter samhället att man ska sköta sin egen friskvård själv varför subventioneras bara sjukvården? Det sägs nu efter MP:s senaste kongress att nu är det inte "bara" egenvård som framställs som viktigt och grön rehabiltering utan nu finns det mer av sjukvård med i MP:s nya "helhetssyn".

Skor viktigare än man tror
Tar exempel: Arbete ja även det som görs "informellt" ger ju motion och främjar lycka och välstånd i måttliga former. Men en stor del står utanför i det s.k. "utanförskapet" eller genom "ledigheter" och pensioneringar inte några krav på sig. Ja även om du blir sjukskriven en kortare tid från ett arbete gäller ju att du ska återgå till arbetslivet i någon form och den som har att göra vill ju återgå till sina sysslor även på "informell" eller "ideell" basis. På en del jobb ingår friskvård andra inte. Påtar du i trädgårdslandet eller med sina växter ,befinner dig i naturen kan det också kallas friskvård men bedrivs det på s.k. "fritid"är det sånt som inte ska främjas enligt "arbetslinjens" förespråkare.

Grönt för dem med möjlighet
1) Jag fick ont i ett knä när jag höll på med ett träningspass. Ringde en vårdcentral efter att ha smörjat på enligt apotekets rekommendationer nån salva i en vecka. Nej du ska inte ringa oss svarade vårdcentralen. Du ska kontakta en sjukgymnast för bedömning svarade min listade vårdcentral.

Sagt och gjort ringde sjukgymnasten där vårdcentralen hade samarbetsavtal och fick en tid ca 10 dagar efteråt. Dagen D gick jag med mitt onda knä till sjukgymnasten: Fick råd om att köpa en kompressionsstrumpa (kostar 250 pix) på närmaste apotek, remiss till Friskis & Svettis (kostar pengar) för uppläggning av individuellt träningsprogram, kontakta ortopedtekniska för undersökning om stöd då jag är lite plattfot...

Grönt är skönt!
Efter lite tankeverksamhet efter sjukgymnasten gick jag in på INTERSPORT tänkte att kanske mina gympaskor var orsaken till mitt knäonda. Mycket riktigt försäljaren dömde ut skorna helt och tog fram ett par exklusiva dojor för 1500 pix. Plötsligt kände jag mig genast bättre och bad att få återkomma då jag hade ett par vanliga skor jag fått av frälsis hemma att gå i för tillfället.

Jo nu efter en veckas gångträning genast bättre inget knäont, bad Friskis och Svettis vänta till augusti, har tid på ortopedtekniska ca 26 juni för koll, ska köpa nya gympaskor men bara om de säljs till halva priset. När kommer gympaskor att ingå i högskostnadsskyddet och att man satsar på friskvård för tydligen har sjukvården missat det här med skorna? Så kan vi väl ta det här med växter och stadsoling också. Borde inte det uppmuntras?

Inga kommentarer: