< div id=”header ”>< / div>

lördag 15 juni 2013

Jag skickar en utmaning till miljöpartiet - låt yngre kvinnor få dra lasset och fokuset i valrörelsen!

Jag har märkt att ett blogginlägg jag skrev redan den 14 mars har blivit den mest läst under maj och juni 2013. Det brukar vara lite pinsamt att inte följa upp att jag inte har ambitioner att bränna ut mig i ytterligare en valrörelse. Alla känner inte till vad som händer i bakgrunden, tid som lagts ner och att jag INTE satsade på personval. Jag stod ju trea på en kommunlista och alla opinionssiffror pekade på framgång för MP.

Jag kom ihåg att gruppledaren  i MP ringde med kort varsel då lokaltidningen HN ville göra ett snabbt reportage med bild på "valbara" ledamöter. Tvåan på listan var bortrest återstod han själv och hans fru som stod fyra på listan samt JAG som stod trea var tillgängliga för dagen. Sagt och gjort blev det ett minireportage med oss tre på bilden. Men efter valet visade det sig att bara gruppledaren kom in i KF med erforderliga kryss så det var inget snack om saken att han var kvalificerad. Det blev ytterligare tre ledamöter men inte vi två övriga som var med i reportaget och på bild.

Förberedelserna var ändå att vi internt hade en mycket noggrann procedur att ta fram ett lokalt program som skulle hålla perioden 2010-2014. Valberedandet kanske inte var perfekt men vi fyra som stod överst var ändå villiga att sitta i kommunfullmäktige OM vi gick fram med två mandat. Vid tillfället satt nr ett och nr fyra redan i KF (man och hustru) och en vid en valframgång en fd ordförande i lokala SNF med äldrefrågor (tvåan på listan) som nisch och jag gammal politisk räv (fyra på listan) skulle utöka "familjen.

Jo vad hände. Inga personvalskampanjer drevs men KRYSSEN avgjorde valet. Inte till min eller den kvinna som satt i kommunfullmäktiges fördel utan två på listans mittenskikt kryssade sig in. Inte konstigt med tanke på väljarkåren som sympade MP men väldigt överraskande då det kullkastade all planering och hur vi jobbat i valrörelsen. Det var de som som stod överst på listan som var massmedialast intressanta och också de som skulle dra lasset i valrörelsen.

Efter att ha fått distans, sett saker ur olika vinklar, har ett fungerande samarbete i kf-gruppen i MP, Varberg kan jag bara konstatera följande: Med tanke på den profil MP visat upp i bl.a. senaste SCB:undersökningen är det inte mer gubbar vi ska ha in på våra MP-lstor utan fler yngre människor helst kvinnor gärna högt upp på listorna. De får dra lasset, de får vara språkrören utåt och prata för MP:s politik. Låt sedan gubbarna de som står längre ner OM de har politiska ambitioner driva stenhårda personval varför just DE ska kryssa sig förbi de yngre krafterna.

Inga kommentarer: