< div id=”header ”>< / div>

lördag 15 juni 2013

Glöm första- och andragångsväljarna - de testar sig fram! De är stigfinnare!

Har jag alltid  varit grön? Har jag alltid varit miljöpartist? Ja frågan kan ju ställas då jag varit med om mycket brokigt i mitt liv som inte är "mainstream" men ändå. Vi är människor i första hand sedan tar vi ställning för något av någon anledning där olika faktorer spelar in som bildat grund för hur vår människosyn och samhällsyn utvecklas.

Gammelskog-inspiration!
Faktum är att jag i mina två första riksdagsval aktivt la min röst på folkpartiet. Ja Per Gahrton initiativtagare till MP var med där och jag läste hans tidiga böcker och var imponerad och det blev en av anledningarna att jag röstade på FP. 

Lokalt fanns ett lokalt parti som var utbrytare ur socialdemokraterna och det blev lika naturligt att i mina två första lokalval rösta på dem. Tyckte deras uppkäftighet mot det centralstyrda socialdemokraterna attraherade mig. De tog röster från alla håll och blev mer eller mindre ett socialliberalt mittenparti med S-rötter om jag ska vara snäll.

När Per Gahrton gick ut med sitt riksupprop att det behövs ett  nytt framtidsparti var det som klippt och skuret att gå med då jag kände att det var "mitt parti". Jag var då inte mer än 25 år hade inte varit medlem i något parti och tyckte det mest var gamla gubbar och tanter som visste  bäst och jag var en "spoling" som inte kunde något om politik. Det var inte tråkigt men inget för mig att vara aktiv i. Jag höll mig till arga insändare i lokalpressen.

Vad gäller den gröna fåran var jag med i alternativrörelsen flummighet som då inte var direkt politiskt skolade snarare världsfrånvänd , kvasireligös och något udda lite byggd på hippevågen men jag var ju yngre än 68-åttorna men gillade miljö-och fredsgrupper,progg-rörelsen, biodynamisk odling, "new age" och satt mest och läste böcker och drömde allt utifrån ett "gröna vägen-perspektiv" något åt "Åsa-Nisse-marxisterna" I CUF (centerns ungdomsförbund).

Min grund socialt hade jag egentligen i en betongstadsdel där industrierna låg runt om på gräns till stad och land. Det var naturligt att umgås med alla möjliga och nära till stan som var mer småskalig på den tiden och från bonnabygd och industrier mest uppbyggd på turismen på sommaren nära havet. Det var kortfattat hur jag blev med i ett parti och det krävdes mer än att betala medlemsavgiften via SMS och med autogiro då.

Inga kommentarer: