< div id=”header ”>< / div>

onsdag 3 april 2013

S får problem vid en ev. regeringsbildning!

Regeringsbildandet kommer att bli problematiskt för S om det kommer på tal efter valet 2014. I dagsläget vet vi inte ens vilken politik de kommer att föra och vi vet heller inte om opppositionspartierna kommer att lägga fram ett gemensamt motalternativ till alliansen i höst.

Det är en sak att vara mot alliansen i opposition. En annan sak att föra en regeringsduglig politik. S har nu fullt sjå med att ena sig själva inom partiet och liksom centern samla trupperna till det som kan ena S-partiet. Precis som i centern blir en del förbannade och lämnar och kanske någon attraheras.

Vinster i välfärden  är dock S- kongressens huvudfråga som kommer att tolkas vitt och brett. Således också hur vinster ska delas ut eller ej för det är väl inte förlustföretag vi vill driva vård, omsorg och skola i framtiden?

Det finns en naivitet att politiker skapar jobb men det är de som bidrar med skattemedel och avgifter som bidrar till det politikerna vill skapa inte bidragstagarna. Idag har vi alltför många bidrag och avdrag lite varstans och viljan att betala skatt skiftar.

Själv betalar jag 100 % marginalskatt på den lilla inkomst jag har. Dessutom över en viss nivå tillkommer att jag har skulder jag idag inte kan betala men som då oavkortat går till kronofogden med ett visst förbehåll.

Nej jag önskar inte mer i bidrag och heller inte högre skatt snarare mindre. Även utan vinster i välfärden och privata företag som sköter detta skulle det gå till att betala någon annans högre löner än vad jag får in. Man blir inte automatiskt socialdemokrat för att man är beroende av bidrag eller får ett arbete på minilönsnivå. Det krävs mer än bara ett jobb och högre skatter.

Inga kommentarer: