< div id=”header ”>< / div>

onsdag 3 april 2013

Att vara livegen i Sverige medan arbetslöshetsindustrin pumpar pengar och facken ser på!

Arbetslösheten är lönsamt för en del. Effektiviteten, Syftet och innehållet samt att någon tjänar på DIG. Se SVT:s belysning på det hela här, här, här, här och här och här . Själv har jag sen en månad tillbaka nu besökt en "coach" en gång i veckan .

För ett år sedan var jag anmodad att GRATIS på en arbetsplats digitalisera äldre folkbokföring. Gjorde jag inte detta så uteblev stödet för både hyra och uppehälle. Efter ca sex månader fick jag nog uppsökte en läkare och fick sex veckors sjukskrivning så jag slapp skiten.

Nu gäller nya tag. Inga krav att stiga upp kl sex på morgonen för att börja sju, ingen stämpelklocka, inga längre avstånd att passera eller buss att passa, inga timmar att avverka detta för att överhuvudtaget få sin hyra säkerställd som för ett år sedan. Gjorde jag inte detta var jag alltså inte värd att ens få bo kvar i min etta. Jag skulle helt enkelt ut på gatan.

Arbetslösheten är något någon tjänar pengar på och jag känner inte heller att det finns fackligt stöd. De har sina egna avtal, de har sin egen yrkeskår och jag känner inte att LO eller någon annan kan tala för mig. Livegen tittar på medan pengarna snurrar runt i ett ruttet system.

Inga kommentarer: