< div id=”header ”>< / div>

tisdag 23 april 2013

Förtidspensioneringarna ingår numera i arbetslinjen!


Tänkte blogga om förtidspensionerade  men den termen används inte längre utan heter sjuk- och aktivitetstersättning. Anledningen är att många inte minst socialen efterfrågat om jag inte kan söka "förtidspension" då de vill bli av med mig som kund.

Jag tillhör fel åldersspam, är inte heller asylsökande som snabbt ska ut i jobb eller utbildning, kompetent eller inkompetent arbetsinvandrare som kan sättas in i höglöne- eller låglönejobb, kvinna som ska kvoteras in eller lärare som ska motiveras. Inte heller gruppen ungdom som det är väldigt synd om fast de har hela arbetslivet  framför sig att skramla pensionspoäng och slita ut sig samt införskaffa skulder.


Dock ser jag med glädje att den 1 juli kommer det en ny lag som kommer att öka trycket på socialsekreterarna att göra mig delaktig i samhället. Jag ska kunna delta i praktik och utöka min kompetens en regel som hitills bara varit för dem under 25 år.

En som bloggat mycket om det här med fas 3 och s.k. pysselsättning är Martin Moberg vars alster jag brukar läsa om hur meningslöst det är i straffkommenderingens Sverige. Att dessutom ersättningarna är under all kritik och en slags förvaring står väl intet under allt tvivel. Det gäller inte att kvalificera sig till jobb utan till bidrag.

Ytterst få får riktiga jobb med riktigt lön som ingår i fas 3 eller i andra former som man hittat på. Det gäller att ha aktiviteter och få ut människor från utanförskapet. Egentligen att de ska kontrolleras av samhället så de inte sitter i det dolda med en paraplydrink någonstans där det inte går att få tag på dem.

Inga kommentarer: