< div id=”header ”>< / div>

lördag 16 mars 2013

När den gröna drömmen dog!

Jag sitter med en bunt papper. Från kronofogdens skuldsaneringsenhet i Malmö. Jag ska yttra mig och skicka delgivning åt en man jag borgade för 1987 för ett belopp. Bunten är skrämmande för den som har en grön dröm. Mannen var den förste som introducerade mig i miljöpartiet alltså en mycket involverad person INNAN partiet bildades 1981.

Bakgrunden är att mannen är utbildad civilekonom och har varit verksam i en våra legendariska universitetsstäder som lärare. Haft fritidshus i Österlen, stabilt förhållande och barn. 1993 startade han igång ett företag kunskapsföretag och inriktning på att utveckla verksamhet inom energisektorn och transporter med framförallt grönt tänkande.2009 kursade företaget.

För några år sedan då endast 20.000 återstod av lånet jag borgade för uppstod betalningssvårigheter och jag fick meddelande att gäldenären inte gjorde rätt för sig. Det trappades upp jag fick gå genom tingsrätt i två omgångar och hovrätt en gång men det hjälpte inte. Jag ådömdes att betala resterande skulden tillsammans med annan borgenär då gäldenären kommit i obestånd och gick heller inte att få tag på.

Idag kan jag läsa då kontakt har saknats de sista tio åren med gäldenären personligen följande fakta: Gäldenären 66-årig ensamstående ålderspensionär med en pension på ca 9300 kr/mån ensamstående, preliminär skatt 1500 med ett boende på 4300 kr/mån varav bostadstilägg täcker 3450 kr av detta. Därtill kostnader för sjukdom om 275kr/mån motsvarande belopp för högkostnadsskydd.

Sedan kommer den egentligen stora chocken: Den totala skuldbördan uppgår till sammanlagt 526.124 kr vilket ger en helt annan bild än vad jag i min kryptovärld hade föreställt mig. Jag har inga anspråk på honom då kronofogden ej lyckats att hämta pengar från mig men ser framför mig en bruten man vars livsverk gått i kras, den gröna drömmen har fyllts med förtvivlan.Ingen vill veta av honom. Misslyckad och med en ekonomi helt kraschad. Ridå!

Jag funderar då på våra efterföljare i miljöpartiet som i tillväxtens Sverige vill ha fram fler lärare med status, starta nya innovativa företag helst i grön anda hur det kan se ut den dag då det börjar närma sig pension. Kommer den gröna drömmen att fyllas med nya kras? Som tur är bortfaller väl kanske CSN:s skulder dagen då man går i pension. Men är livet slut då?

Inga kommentarer: