< div id=”header ”>< / div>

torsdag 8 november 2012

Sociala medier får större betydelse inför nästa val och S är på hugget!!

Hur mycket satsar partierna på sociala medier inför nästa val 2014? Ska man se på bloggar tror jag ingen slår S i frekvensbloggande. De mest frekventa är Webbredaktör,   Martin Moberg  Kulturbloggen som alla titulerar sig S enligt Politimetern. Kvantitet behöver inte betyda kvalitet men dessa spottar ut sig nya inlägg hela tiden att de lätt skulle kunna fylla ett eget parti om det är kvantitetsinlägg.

Facebook är intressant forum också och om nu alla partier har sin sida är det intressant att se om det finns motsvarande uppföljning lokalt och regionalt och vilka som går in och gillar.Efter att ha gillat det mesta har jag i min revidering av s.k. gemenskapssidor upptäckt att jag har fb-vänner som också gillat det mesta.

Lokalt har jag konstaterat att socialdemokraterna nu har fattat att det är en bra satsning i VARBERG att satsa på en gemenskapssida på fb där man kan följa, ställa frågor och ta del av det som sker i det partiet. Om nu sidan görs så OFFENTLIG som möjligt är det ett klipp för "sossarna". Man behöver inte heller vara bokförd i kommunen eller ens medlem för att gilla deras sida. Det krävs bara ett fb-konto.

Twitter betraktar jag mer som ett informationsforum där det måste finnas en balans med de som ständigt sprutar ut sig ståndpunkter självpratande och egotrippande, viljan att kommunicera och följa andra och de som har ett passivt konto där man efter ett tag tycks ha tröttnat alternativt befinner sig i en nischad krets där det inte ger sig mycket att följa. De är ju aldrig där.

Själv lägger jag ner oerhört mycket tid på sociala medier bara genom att läsa andras inlägg, sortera in, göra ständiga utvärderingar men skriver en hel del själv eller sprider budskap jag hittar. Se upp partierna "sociala medier" kanske avgör valet och i den delen vill jag vara med i opinionsbildningen.

Inga kommentarer: