< div id=”header ”>< / div>

tisdag 2 oktober 2012

Ökenvandrare i det svenska systemet får klara sig själv bäst de vill!

Nu höjer vi lärarlönerna skriver alliansens företrädare i Stockholm i SvD och talar om lönespridning i lärarkåren och rektorer får anledning att ge särskilt skickliga lärare en bonus. Precis som det finns skillnader bland elever finns det naturligtvis skillnader bland de som undervisar.

Frågan är dock vad det är för samhälle vi ska undervisa människor till. Fler pottbärare, fler lastbilschaufförer, fler börsmäklare, fler civilingenjörer som bygger JAS, fler byråkrater som handlägger ärenden eller var finns framtidsyrket? Det talas om högstatusyrken och lågstatusyrken det som är attraktivt och det som måste eller bör göras.

SEX OCH UMGÅS I LYCKOTOPP

Siffrorna är mått på "upplevd lycka". 5 är max.
Ha sex - 4,7
Umgås - 4,0
Koppla av - 3,9
Be, meditera - 3,8
Äta, motionera - 3,8
Se på tv - 3,6
Shoppa - 3,2
Laga mat - 3,2
Tala i telefon - 3,1
Ta hand om sina barn - 3,0
Använda dtor, internet -  3,0
Hushållsarbeta - 3,0
Arbeta - 2,7
Pendla - 2,6
Högst upp på listan är energianvändningen lägst. Längst ned är den högst. (Sex som leder till barn är förstås inte lika energieffektivt.)
Källa: John Holmberg/Brown&Kasser

Sedan har vi restbilagan. De som aldrig blev något. Det finns de som blir sjuka som S nu vill höja sjukersättningarna för. Förr hette det förtidspensioneringar när S hade makten nu heter det osäkra långtidssjukrivningar då tempot idag med jobben är att ingen får vara en sjuk en längre tid om man ska kunna ha jobbet kvar.Även här finns en bortre parantes.

Vad gäller att satsa på utbildningar så har jag själv en gång tagit dryga studielån en gång och har 210.000 kvar till CSN utan att fått något jobb. Till vilken nytta? Varför blev jag inte förtidspensionär med en gång och varför inte långtidssjukskriven.

Nej jag är frisk, för frisk och dessutom har jag ingen sjukersättning alls. Det finns inget arbete att gå till sen 12 år tillbaka då jag under Perssons regering blev av med både a.kassa och sjukkassa. Det är inte mig det handlar om men om tio år finns det flera som mig då politikerna inte klarar av att skapa fler jobb annat än åt sig själva.

Inga kommentarer: