< div id=”header ”>< / div>

tisdag 23 oktober 2012

En kvart försenad och depression snart vanligaste åkomman!

Kul start på dagen. Jag gick i borgen 1986 för en checkkredit åt en kille hade som startade upp ett litet företag. Efter 25 år kunde han inte betala och gick själv i pension. Nu skulle det upp till förhandling i tingsrätten ifall jag skulle kvarstå som borgenär men jag missade tiden med en kvart och då meddelas "tredskodom" alltså att Nordea har rätt att kräva mig på pengar.

Läser när jag är ändå inne på ämnet om depressioner som snart blir vanligaste pkomman i världen. Inte konstigt när man träffar någon frågar de "Hur mår du?" och det är väl inte plånboken man frågar eller arbetsförmågan som prövas utan helt enkelt hur står du ut idag.

Depression uppstår inte bara i fattiga länder där man är speciellt utsatt utan blir vanligare också i den rikare världen

"Färre än 50 procent av personer som drabbats av depression i världen (i vissa länder, färre än 10 procent) får behandling, enligt WHO. Sådana människor är ofta stigmatiserade och diskriminerade.

Huvudorsakerna till depression är fattigdom, hemlöshet, kriminalitet, våld (speciellt familjevåld), krig, miljöförstöring och katastrofer, ekonomisk utsatthet, arbetslöshet och brist på utbildning. WHO har sagt att den globala ekonomiska nedgången är en bidragande faktor till ökad depression.

Symtom på depression omfattar brist på energi, sorg, förlust av intressen eller glädje, känslor av skuld eller låg självkänsla, störd sömn samt dålig aptit- och koncentration
."

En vinst är alltså att insatser görs för att undanröja depression och hur lätt är det när välden går åt andra hållet och jag hade en mindre bra start på dagen?

Inga kommentarer: