< div id=”header ”>< / div>

fredag 28 september 2012

AF:s resurser räcker inte till för mig - tillbaka till ruta 1!

En av de bättre ledarartiklarna FÖR fas 3 finns i GP 27/9 2012. Varför byta ut något som ändå i någon form kommer att finnas kvar. Om lönesubventionen höjs blir arbetskraften som står längst bort attraktivare för arbetsgivarna och som dessutom försvinner efter ett år? Självklart har ledaren rätt. Det är "riktiga jobb" vi vill ha med LÖN inga allmosor från staten.

Då till min egen situation. Jag har ALDRIG blivit erbjuden någon annan sysselsättning än till försörjningsstöd under 12 år och gör jag inte det hotas stödet att tas bort helt. Således inget val än att göra som pappa säger. Det längsta i kursväg jag erbjudits var den billigaste distanskursen i webbdesign som varade sex veckor på heltid. Något jag redan gått på Kunskapslyftet åren 1999-2000 utan att det ledde någon vart.

Får jag ett jobb eller lönebidragsanställning efter den kortiskursen? Nej och kursen var inte mitt val utan anordnaren som fixade billigast möjliga så han kunde behålla sitt anordnarbidrag inte för min skull. Jag avbröt det hela och sjukskrev mig bara för att bli av med anordnaren då kursen på distans skulle vara på ett bestämt ställe med stämpelklocka och utan egentlig handlingsplan med AF-kontakt.

För övrigt har Arbetsförmedlingen bara varit inkopplad en gång under 12 år och det är först maj 2011 de krävt "minst tre månaders arbetsprövning" för att jag ÖVERHUVUDTAGET ska få del av deras resurser. Sen dess har jag gjort både arbetsprövning, påbörjat en distanskurs, avbrutit den med en sjukperiod och är nu tillbaka på ruta 1.

Inga kommentarer: