< div id=”header ”>< / div>

lördag 29 september 2012

Surdegspartiet de gröna klarar inte klimat- och miljömålen!

Miljömål av noll och inte värde? Ja ska jag döma av utvärderingen som sker i min egen region Halland så uppnår man inte målen på 12 av 16 delmål under den tid som är förutsagt. Om det då haltar kring delmålet klimat blir då heller inte så konstigt.Det finns hård kritik om det finns intresse att göra något radikalt eller om "klimat" eller "miljö" i specificerade "mål" är något som ligger vid sidan om eller är något övergripande.

Inte minst MP som borde vara spjutspetsen i politiken verkar nu systembevarande vad gäller framtagande av partiprogram och vi får då lita på radikalerna i riksdagsgruppen som har mer fakta på sina bord än "250.000 samtal".Normaliseringen av MP har ju "applåderats" av media när partiet håller sig till strömfåran men udda "surdegsbagare" när partiet egentligen bara för fram rättmätiga förslag hur något bör lösas.

Min egen aktivitet i "Surdegspartiet" har dels bestått i att vara med på ett antal seminarier på länsnivå med allehanda politiker från olika håll, byråkrater, tjänstemän och till synes grå-grått folk. Positivt men träigt, några entusiaster, vardagspolitiker, uttråkade tjänstemän och de som verkligen har fokus på agendan. Kul vi får se vad detta blir av om ett halvår vad vi gemensamt landade allihop i massan.

Sedan har jag i den rent partipolitiska delen som medlem i ett parti Miljöpartiet deltagit på tre olika samlingar kring "partiprogrammet" med olika upplägg och en del som återkommit under alla tre som fått sätta fokus på vad som är möjligt, intressant och designen på det hela.

När jag "gnäller" på olika saker här i min blogg är det viktigt att basera min kritik på olika fakta, källor och utifrån om jag är en propagandist för en viss sak eller en "gnällspik" som blivit sidsteppad någonstans i tillvaron. Den som är mest sidsteppad är nog de som sätter olika miljö- och klimatmål samt det parti som inte med entusiasm klarat av det hela att sprida förutom i sina egna slutna led.

Inga kommentarer: