< div id=”header ”>< / div>

lördag 18 augusti 2012

Pussy Riot-dom, kyrkans roll och maktpotentaten Putin!

Amnesty har dragit fram en namninsamling för frisläpppande av Pussy Riot. Dessa kyrkohuliganer som vanhelgat både Putin och  kyrkan i Ryssland. Protester mot detta har t.om. skett i Ukraina där en kvinna sågade ner ett kors.

Själv gick jag ur kyrkan innan jag blev myndig då jag ansåg det var en konservativ maktapparat som hade mer med makt att göra än andlighet. Jag är uppvuxen med godnattbön och middagstack för maten i skolan, kristendomsundervisning, barndop och konfirmation samt en farmor som ville höra gudstjänsten på radio kl 11.00 när jag ville höra svensktoppen samtidigt

Jag lyckades övertyga min starkt troende farmor att lyssna på svensktoppen i mina unga år då Sven-Ingvars värmlänningar gick upp på listan då hon själv var hängiven värmländska. Som kompromiss var jag tvungen att lyssna på godnattbön när vi skulle lägga oss. För övrigt var Sten&Stanley värmlänningar också.

I dagens Sverige har kyrkans status fallit markant men tydligen har den ryska-ortodoxa kyrkan närmare till maktpotentaten Putin än vad som framkommit tidigare. Det som sker i kyrkan brukar vara en intern angelägenhet men tydligen är kyrkan och makten ett i Ryssland. Vi får se vad andra stödprotester leder till för beivringar. Men som yttrandefrihetskämpar har Pussy Riot petat ner Julian Assange från förstaplatsen. Där tycks Amnesty inte vara inblandat på samma sätt.

Inga kommentarer: