< div id=”header ”>< / div>

tisdag 10 juli 2012

Framtiden för MP Varberg oklar!

Jag rensar i gamla mail och har en mapp där det står MP Varberg. Hittade ett från 25/1 år 2010 alltså i början på valåret och då MP på riks beslutat sig för ett valsamarbete i "rödgrönt". Lokalt hade vi olika alternativ och ett icke helt fungerande valtekniskt samarbete med S och V i minoritet.

1. Nollbud - inget samarbete alls, vi är därmed fria att stödja vilket
block vi vill, men riskerar en diskussion om splittring med "moderpartiet"
på riksnivå.
2. Minimi-nivå: Vi röstar för ett regeringsskifte i Varberg, men håller
helt öppet för övrigt samarbete i sakfrågor.
2. Mellan-nivå: Vi går på den linje sossarna vill, listar ett antal frågor
vi vill driva tillsammans och några där vi lovar att inte rösta mot
varandra. Sossarnas hjärtefråga är ny ishall, och de vill ha ett löfte om
att vi inte röstar emot
.
3. Maximi-nivå: Vi ställer krav på att få reellt inflytande i tunga nämnder
som ett villkor för samarbete och stöd. Det kräver väl någon form av
förhandling och skriven uppgörelse

Valet blev till slut genom en kupp efter valet att kuppmakarna lokalt röstade för mellanmjölksnivån. Beslutet om valsamarbete togs i dåvarande styrelse och ett enigt årsmöte hade på våren sagt att vi inte skulle vara bundna inför valet utan gå fram med egen politik.

Jag blev åsidosatt då två kvinnor kryssade sig förbi mig på listan i själva valet (jag stod som nr 3) och bröt kvoteringsordningen men är ändå i dagsläget ersättare till de fyra ordinarie som sitter i kommunfullmäktige. Jag saknar nämndrepresentation och står därmed fri från både uppgörelser och block hur man nu vill se det.

Jag har dock varit lojal att stödja den egna budget som miljöpartiet lagt fram till kf och det är inte omöjligt att jag gör det till hösten också. Ishallen är på G just nu och den stöds av alla partier i kf och är därmed ur vägen som investering men kommer naturligtvis att dra medel ur kommande driftsbudgetar.

Självklart vill jag att MP ska ingå i majoriteter med reellt inflytande då jag själv suttit i sju år i "majoriteten" 1991-1998 både åt höger och åt vänster. Då alliansen har egen majoritet i Varberg är det bara ett mandat från en "Halmstadsituation". Att MP ingår i en fempartiallians med ordförandeposter och inflytande i en fempartiallians. Vill MP Varberg hamna där eller ska de inflytelserika lokalt inom MP "kuppa" en gång till för att bli ett gnällparti i fortsatt minoritet?

1 kommentar:

madde-highheelslady sa...

Hej he, jag tänkte bara komma in och säga att mellan 13.00-15.00 Uppdateras Relationer&Sex kategorin med '' De nya dejtingreglerna '' Del 1 och Del 2

Hoppas att du kommer in och läser :)
Ha en bra dag!