< div id=”header ”>< / div>

onsdag 15 februari 2012

Gröna intryck från kf (14/2) i Varberg från en ersättare!


Så var det kommunfullmäktigemöte den 14 februari.Jag var väl preparerad med två frågor som fick långa svar. Det är skillnad att hamna bland "Ledamöternas frågestund" än som jag brukar på "Allmänhetens frågestund". Det är lite mer tyngd då.Nedan min sammanfattning vad jag fick ut av kf-mötet som ledamot MP.

I den första frågan ställd till Lokala Säkerhetsnämndens tillika kommunstyrelsens ordförande i Varberg Jörgen Warborn(M)undrade jag hur det står till med infon från Ringhals som ska "lugna" allmänheten. Det är ett av Vattenfalls skötebarn och de har redan problem i Tyskland. Varberg har en samstämmighet bland alla partier att hålla garden högt och möten utlovades framöver så att expertis och allmänhet kan mötas om ev.frågeställningar. Ringhals problem är ocksåden sammanfattande kärnkraftens problem.

I den andra frågan lite provokativt ställd frågade jag vad 25 miljoner tagit vägen till socialnämndens ordförande Lena Andersson (M)som avsett att lösa de hemlösas problem i Varberg med ett stödboende i Tvååker 2 mil utanför kommunens centrum.Lösningen har varit att sprida ut valda hemlösa i andrahandskontrakt runt om i kommunen istället för ett hårdbevakat bygge i nyproduktion där alla skulle samlas då de är en "kategori". Jag var nöjd med svaret dåjag vill ha bort kategoritänkandet något socialnämnden samstämmigt varit överens om så länge jag kan minnas.MEN det finns fortfarande hemlösa och bostadslösa men det ingick i svaret på min fråga.

Lämnade in en motion om ett sammanhängande cykelstråk på Östra Vallgatan (gränsar mot innerstaden) som nu ska remissbehandlas. I övrigt var det en motion från V med att-satsen "Socialförvaltningen får i uppdrag att ta framriktlinjer för hur lämplig bemanning i äldrevården ska se ut" som vållade våldsam debatt.

Någon anser att det inte finns med betoning "lämplig bemanning",någon att det finns men bör förbättras, någon annan att det inte hjälper då det är en penninngfråga etc etc. Med röstsiffrorna 31-29 alltså samtliga oppositionspartier FÖR motionen avslog kf den då det är egen alliansmajoritet i Varbergs kommun.Egentligen en demonstration från S som nu tydligt visar att man inte är nöjd med nuvarande riktlinjer.Nu är det slut med samförståndet i den annars politisk eniga socialnämnden i Varberg.Intressant är att alliansen inte ens fick stöd av det annars lojala SD. SPI har tydligare vänsterprassel nu än de någonsin haft tidigare och bör väl vara det parti som står de äldre närmast tycker man.


Inga kommentarer: