< div id=”header ”>< / div>

tisdag 6 december 2011

Arbetslinjen KRÄVER privata alternativ!

Jag är listad på Varbergs största vårdcentral Västra Vall. Den är driven av regionen men allt fler har sen 2007 valt privata alternativ också de andra vårdcentralerna som drivs av regionen har fått se ett tapp. När man läser om att äldreboenden drivs mer och mer privat är det bara en del i denna trend och det är patienter och medborgare som själva väljer inte politiker. Om inte något fyller kraven får man välvälja något annat.Även inom hemtjänsten har det dykt upp PRIVATA alternativ. Dessa sysselsätter naturligtvis en hel del anställda och MYTEN att privat är fe kan bli svår att slå hål på.Gäller även friskolor som etablerats de sista åren.Möjligtvis att det uppstått en mättnad men de privata alternativen har kommit för att stanna.

Annars bör det väl finnas ett sug efter kooperativa företag ? Allting behöver väl inte drivas i kommunal, statlig eller i bolagsform av vinstutsugande bolag? För övrigt läser jag med INSTÄMMANDE i bloggen "Ett hjärta RÖTT" baksidan av arbetslinjen. Är allting så förtvivlat bra att alla ska vridas, vändas och underhållas för att ingå i "arbetslinjen"? I mitt försök har jag varit nödgad att göra MINST ett besök på listad vårdcentral jag inte besökt på fem år då min uppdragsgivare socialbyrån i Varberg KRÄVDE mig på läkarintyg om jag inte befann mig på angivet ställe vid visst klockslag.Inte fasen kunde läkaren skriva intyg för att soc ville det bara om jag ingick i "arbetslinjen". Moment 22 då får jag inga pengar alls. Men arbetslinjen ska ju underhållas så nu går jag och skrotar tre eftermiddagar i veckan för att "pröva" och sysselsätter mig själv och ett antal människor som får betalt men INTE JAG!

Inga kommentarer: