< div id=”header ”>< / div>

tisdag 26 juli 2011

När logik och känslor inte går hand i hand!

Nu ska vi ta tag i det här mot främlingsfientlighet och rasism hör jag efter händelserna i Norge. Mer demokrati och värna den nordiska gemenskapen om ett öppet humant samhälle. Vad då nordisk gemenskap? Vår gemenskap är nu EU och där är inte ens Norge medlem. De är med i NATO och där är Sverige inte medlem. Men i sportens värld och i kristider när oförutsett händer sträcks händer ut. Det kostar ju inget. När jag försökte på mig att raljera på facebook hur pressen söker information som redan är upplagd på nätet blir jag betraktat som hädare och alierad med brottslingen. När känslor styr finns ingen logik. Det Anders B. Brevik gjorde var logiskt för honom men inte för någon annan.

Jag förmodar att när mannen var av nordisk typ retar det en del. Det var ju fel inte någon diagnosticerad galning med personlighetsstörningar och drogproblem jo anabola steroider för att genomföra projektet. När blickarna sen riktas mot främlingsfientliga partier så vet vi alla brottet och att gärningsmannen får sitt straff. Men hur förebygger vi att polisuniformer, vapen och konstgödsel kommer i orätta händer i ett öppet samhälle där ingen märker något? Mer kontroll? Mer demokrati? Mer kramar? Detta återstår att se när balansen infinner sig efter sorgetiden...

Inga kommentarer: