< div id=”header ”>< / div>

lördag 14 maj 2011

Konsten att handla i affär och undvika griskött!

Läste en artikel i debatten om det nu går att överleva för grisbonden när hårdare krav ställs. Läs här.! Jo enligt skribenterna S-märkta så påstår de att marknaden är alliansens välsignelse och då blir det som det blir. Konsumenten vinglar omkring och tittar på priser, har brått och fastnar i en kassakö. Ingen medvetenhet alls precis men marknaden styr. Nej lösningen ligger i en aktiv offentlig sektor där de stora upphandlingarna finns. Jo jag håller med men ska politiker styra på ett håll medan vi ursäkta beter som svin på ett annat håll?

Jag har kommit på mig som en icke exemplarisk miljöpartist när jag kollade min frys och mitt kylskåp. Massvis med blandfärs och koteletter från icke bedövade grisar och korv från andra länder. Inte bra det måste göras något åt. Förutom stärkande längre promenader avslutar jag med en tur in i mataffären. Genast upptäcker jag erbjudanden om tre olika sorters kaffe till det förmånliga priset men då ingå inte den rättvisemärkta sorten. Okey jag köper de tre sorterna som inte var rättvisemärkta men får byta ut det rättvisemärkta.

Naturligtvis ger jag mig på erbjudandet om 1 kg godis och då räcker det inte med 900 gram om det ska vara det förmånliga priset. En påse ostbågar gick av bara farten den var ju placerad vid kassan.Oj vad det kan gå bra att undvika att handla griskött och nu förlitar jag mig istället på politikerna när de ökar sin upphandling av svenskt närproducerat griskött så kan jag ha gott samvete.

Inga kommentarer: