< div id=”header ”>< / div>

fredag 13 maj 2011

I väntan på Godot - Saabjobb eller vad?

Lära för livet är att arbeta för att lära mer. Jo frågan om arbetslivserfarenhet ska uppvärderas vid vidareskolning (läs artikeln av Gustav Fridolin genom attt klicka på den färgade rutan) låter bra men det löser inte den akuta Saab-krisen. När bilindustrin inte klarar av sina omställningar har ofta samhället fått vara hjälpgumma. Fördelen med alla som jobbat med eller utan framgång är ändå att de fått ha jobbet kvar tills det blir riktig kris. Har vederbörande inte kommit på det tidigare och lösningar hittats så är det finito på firman punkt slut.

Samhället kan inte hjälpa enskilda företag däremot förbereda individer med möjligheter. Själv gick jag fyra år på Kom Vux liksom många av mina arbetskamrater på Monark och de hade jobbet kvar men jag sa upp mig helt åren 1989-1993. Jo jag har CSN-skulderna kvar tills jag fyller pension. Att alla skulle ha gymnasiekompetens var ett samhälleligt mål och därför var det många av dem som gått direkt till industrin som inte hade det.

Idag har de flesta gymnasiekompetens och steget till högskola är snäppet upp och ställer krav på att själv vilja studera och att samhället gör det förmånligare. Frågan är vad det finns för förutsättningar att få morgondagens jobb i en allt mer globaliserad arbetsmarknad. En del faller ur och frågan är om de som satsat på omskolning men som även där lyckats få svårigheter är körda, Vid en viss ålder som jag +55 verkar loppet kört.

Jag har blivit omsprungen både en gång på arbetsmarknaden sen mina arbeten, vidareutbildningar och misslyckanden att få fotfäste på arbetsmarknaden. Är det väntat på Godot som gäller nu?.För den som vill ha jobb är det inte vad som tillverkas som är viktigt. Utan att få avsättning för sin produkt som ger en hyfsad lön och trygghet i jobbet. För en del är det bara en tillfällig planerad erfarenhet på väg mot andra höjder men för många är det då man bygger familj och skaffar hem och familj. Något att tänka på!

Inga kommentarer: