< div id=”header ”>< / div>

torsdag 24 mars 2011

Miljöpartiet tillbaka till rötterna -kärnkraftsmotstånd och stoppa massbilismen!

I en tidigare blogg satte jag krut på kärnkraften som nästa stora fråga och vips kom en olycka i Japan och satte fart på Merkel i Tyskland som snabbt förstod att det inte var så smart att följa det sjunkande FDP:s råd i denna fråga utan lyssna till oppositionen annars sitter hon själv löst.Partiet som bildades med kärnkraften som en gemensam grundfråga har också vaknat ur vinteridet. Miljöpartiet har krävt riksdagsdebatt ang. dess risker och framtid. Lise Nordin energitaleskvinna för MP i riksdagen  reser runt och turnerar och en motion lagd om uranbrytning. ska inom kort upp för behandling och beslut.

Apropå Tyskland har Yvonne Ruwaida funnit att förnybar energi ger 366.000 jobb där.Thorbjörn Fälldin gamle statsministern som lovade avveckla kärnkraften en gång lovade lite mer en gång så nu börjar det likna något fast i fel land. Men centern tuffar på vårdar energiöverenskommelser med demokratiska underskott. Ingen från rödgröna sidan är med på den dealen.


Maria Schottenius skriver en väldigt bra krönika i DN att kärnkraften är en trosfråga och det kan jag intyga som varbergsbo att varenda ord stämmer. Min pappa var hennes kollega på Hallands Nyheter och jag hade jobb på  Monark, delade ut tidningar och hade smågrisproduktion. Den stinkande lukten från bruket bekymrade oss mer än det rena och fina Ringhals.

Själv vill jag nog återuppliva inte bara kärnkraftsmotståndet jag saknat utan också lyckönska stockhomarna att ta tag i motståndet mot Förbifart Stockholm  så miljöpartiet blir som förr. En brokig samling med allehanda människor där alla får plats och där det fanns gnista i partiet.

Inga kommentarer: