< div id=”header ”>< / div>

lördag 13 mars 2010

Informella sektorns barn är hushållsnära tjänster!

Jag förstår mig inte på debatten om hushållsnära tjänster som en gång var ett barn av den informella sektorn. Vad detta har med sjukvård och annat som behövs lärare med mera förstår inte jag mig på. Skulle sjukvården och skolan bli bättre om vi bytte tjänster och jobbar svart? Det finns också en miljöaspekt i det hela som diskuteras. Om tjänster i offentlig och privat sektor görs billigare och istället lägga skatten på konsumtion, energi och rävaror bör man rimligtvis öka skatteavdragen på hushållsnära tjänster.

Själv använder jag mig av privata och offentliga datorer men får inget betalt för att skriva denna blogg. Att sedan någon annan tjänar en summa för att städa palats bryr jag mig inte om. I mitt fall skulle jag helst göra det svart men har ingenting emot att någon gör det vitt. Får någon pengar över kan man genom att utnyttja samhällets tjänster och omsorg reglera det genom avgifter och minimiavgifter alternativt högkostnadssydd där resten betalas via skattsedeln. Å andra sidan tror jag att de som har gott om pengar i vissa fall väljer att tillbringa tiden utomlands och vad har svenska samhället vunnit då?

Inga kommentarer: