< div id=”header ”>< / div>

fredag 2 januari 2015

Från personligt strul, lägenhetsslitage till nattväktarstaten !



Jag drabbades av diverse strul i mitten på december. Jag laddade på en sticka via internetbank men det hände inget på min lap top. Enkelt laddade jag på med ett kontaktkort så jag kunde på uppkoppling och testade med sms med vanlig telefon och det gick fram. Samtidigt dubbelfakturerade jag min hyra under samma dag.

Problem 1) Jag ringde ett antal ggr till operatören Comviq och kontaktade banken för att få rätsida på var pengarna fanns. Banker är snabba att dra pengar och operatören talade om tekniskt strul inte heller har deras chat fungerat sedan 20 november, samt är det ca 15 minuters väntetid om man ringer för att höra vad som händer. Nu senast skyllde man på helgerna. Problemet således ej löst.

Problem 2) Jag dubbelfakturerade hyran och efter några dagar kontaktade jag hyresvärden hur gör vi nu? Ja det var komplicerat och några pengar som kan skickas tillbaka går inte förrän mitten på januari så jag kan betrakta februarihyran som betald då också eftersom jag betalt dubbla hyror.

Nu är det ju så här i fattigdomens värld att jag är inte gjord av pengar och vill gärna kunna bo tryggt i bostaden och kunna använda en lap top då och då om jag inte är på biblioteket för bloggeri. När det uppstår krångel ska man absolut inte använda automatiska system där det fungerar lätt i ena ändan men blir det "tekniskt fel" drabbas av desinformation och ekonomiskt avbräck.

Dessvärre är vårt grundsystem för den som inget har försörjningsstöd-systemet för 400.000 medborgare i landet och trenden tycks öka. Nu tillhör bostad och rätt till datakommunikation de fundamentala rättigheterna men tyvärr har servicen digitaliserats att det inte längre kan kallas service längre. Det handlar om att hålla inne ekonomiska medel och tjäna pengar på det.

När de skylls på helger är det den betalda ledighet som beviljats för alla som kretsar i systemet. En del har lön när de är lediga andra är förutsättningar som konsumenter att det snurras medel i systemet och prylar och apparater används. Således bör det vara enkelt att införa medborgarlön med kriterier. Det är dock lika struligt som om V vill diskutera "vinster i välfärden" eller SD "invandring". Ligger inte på partiernas mainstream-bord för tillfället.

Vad gäller lägenheter och slitage i sådana gäller det att vara observant. En granne blev erbjuden en lägenhet i ett ytterområde efter ett antal år i sitt boendemed katt. Det är bara det att hon fick en räkning på 15.000 när lägenheten hade besiktigats och då är det inte så roligt längre.

En granne som jag räddade livet på har fått en räkning på 58.000 då han skulle grilla på toaletten dvs få igång rök så han kunde koloxidförgifta sig.Byte av plastmatta och nu hade han ingen hemförsäkring vid tillfället och även om han haft det så hade den förmodligen inte gällt.

Minimilöner och medborgarlön vill ogärna politiker prata om. Hellre då att vi omfattas av diverse försäkringssystem som kan falla ut lite hur som helst. En försäkring som skyddar när man är sjuk liksom vid arbetslöshetsomställning. Resterande kan sökas hos socialtjänsten i form av försörjningsstöd om det är lågt eller rättare sagt inget alls.

Förmodligen anser staten att dess ansvar ligger att krydda på försvaret med JAS-beställningar, hålla energisystemet uppe med kortsiktig billig energi som kan användas dygnet och året runt samt att pensionsfonderna ger god avkastning till pensionärerna så inte bromsen slår in. Ja det var väl vad decemberuppgörelsen gick ut på och i gengäld slapp vi ett nyval.

Nattväktarstaten har dessutom en dryg utgift framför sig på att bygga Förbifart Stockholm till en kostnad på 30 miljarder någon ska väl betala det samtidigt som det görs omfattande spårbyggen för kollektivtrafiken som därmed inte kan bli billigare då allting kostar. Förmodar att nattväktarstats-partierna i sexpacksuppgörelsen kommer att ha fullt upp med att hålla gröna oppositioner för medborgarlön, förbjud vinster i vänstern, stoppa invandringen i SD korta. Sverige är inte längre vad det har varit och frågan är vad som kommer istället.

Inga kommentarer: