< div id=”header ”>< / div>

söndag 25 maj 2014

Valdagen 25 maj - nu avgörs det och jag har synpunkter in i det sista hur jag ska rösta!

En valrörelse präglas av tillfälligheter  som DN skriver: Conchita Wurst, Grisar, Tiggarna, Adaktusson, Gudrun och skithögar. Något som också präglar är opinionsmätningar. Om valet står mellan två partier vill man kanske säkra det som ligger på gränsen än att ge det ena partiet ett extra mandat mer.

Om jag nu bedömer det som att jag har fyra gångbara alternativ för mig. MP, F!, V och PP vilket parti ska jag välja då?

PP: Om det är att inte tappa tempo i övervakningsamhället och frihet på nätet är detta kanske bästa valet men så var det det här med breddningen. Det räcker inte att säga att man röstar som gröna gruppen när valkompasser säger något helt annat sett till helheten.

V: Visst behövs feminism, viss behövs omställning för klimat, visst krävs fackliga rättigheter men anser man att EU är ett högerprojekt och vill gå ur faller styrkan i detta att allting ska utövas på nationell bas. Då avgör ju de som styr landet och det är  kanske inte speciellt feministiskt eller vänster. V är i ständig opposition även där och har svårt med ansvar i regeringsställning om de når så långt.

MP: Jättebra ett parti som inte vill gå ur har för första gången en i topp som vill vara med. Nu har MP äntligen fattat vad EU är till för men vilka kommer in för alla kan inte sitta i fiskeriutskottet. Partiet har medvetet favoriserat de två översta och den typen av demokrati gillar jag inte. Isabella stensäkert men hur hade det varit att ha en kvinna som andranamn med tanke på F!:s framgångar än ett fd språkrör som vill göra annat? Trean Bodil Ceballos utmanas av fyran Max Andersson och femman Linnea Engström vad gäller platsen.

F!: Friskaste inslaget av alla de jag nämnt. Tar upp rätt frågor i tiden. Har ett gångbart förstanamn som slåss för inte bara kvinnorna utan för den grupp som har det jävligast som alla skiter i: romerna. Akilleshäl att F! antagligen hamnar i samma grupp som V vilket kan göra det kitsligt för de som pendlar mellan F! och MP.

1 kommentar:

Tor M sa...

Jag skulle tänka så här: vill man sätta stopp för övervakningssamhället kommer inte chansen tillbaka i framtiden. Fortsätter vi att rulla ut detta system kommer det vara oerhört svårt att gå tillbaka senare. Därför är det viktigt med insatser på detta område nu innan det är för sent. Det behövs en vakthund i Bryssel.

Detsamma gäller ju naturligtvis också miljöområdet, men röstar man på PP så sätter man fokus på ett fritt och öppet internet samtidigt som man får miljöpolitiken på köpet.

Jag rekommenderar därför en röst på PP. Av miljöpartiets kandidater tror jag endast att Max Andersson (nr 4) skulle driva nätfrihetsfrågor med kraft, men PP har ett tydligare fokus, stor kunskap/erfarenhet och det är nog tyvärr osannolikt att Max Andersson lyckas ta sig förbi de andra toppnamnen och komma in.

Hur som helst, lycka till med ditt val!