< div id=”header ”>< / div>

måndag 26 maj 2014

Grönt e skönt i Varberg!

Försöker göra mig en bild av Varberg efter EP-valet. För MP:s del kan jag vara nöjd att vi ligger i stort sett i paritet med MP Halmstad som är med och styr i kommunen och vi är ändå en kärnkraftskommun. Jag är nöjd med valdeltagandet som steg också. 

Lokalt har MP bättre siffror än M som har de viktiga ordförandeposterna i vår kommun tillsammans med C och båda dessa partier sitter i arbetsutskott också och styr. Att S blev största parti trodde jag innan men trots att de varit intensivast i valrörelsen gav det ingen utdelning lokalt då de faktiskt backade marginellt.

Bland de styrande partierna i Varberg gjorde C en hyfsad valrörelse och har synts vilket stärker deras roll då de har kompetenta ordföranden lokalt och fokuserade på landsbygdens frågor. Något vi inte får glömma bort då allt fokus ligger på kommande byggnation av dubbelspår och planeringen för Västra Centrum.
Vad ska jag säga om SD? De har lyckats i sin kampanj att mobilisera sina väljare och skulle med lätthet om detta resultat vara lokalt att få plats i kommunstyrelsen. Idag tas många beslut där och jag känner själv att i kommunfullmäktige vågar man inte föra fram besluten för där sitter SD. Kanske bra att våga låta kf ta besluten trots SD då lika gärna.

Ett annat parti som verkar svårt fast de själva borde ha lättare är V.Där finns kompetent folk men tänker väldigt gammeldags även om de kan ha rätt i mycket. De står i stort sett still och lägger man sig identiskt med SD att gå ur så tar missnöjet lejonparten av rösterna då dessa är tydligare med ogillandet av EU-projektet.

Detta är en dagenefter-analys och det börjar nu en ny valrörelse utefter detta med mer nationellt och lokalt fokus. Framgången för MP lär fortsätta och mer kraft kommer att läggas på grönt som förlagt sin kongress i Göteborg i månadsslutet och jag ska dit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Pierre!
För står inte riktigt vad du menar med att C har kompetenta ordföranden. Vill du förklara vilken kompetens Harald Lagerstedt besitter.

Mats