< div id=”header ”>< / div>

torsdag 22 augusti 2024

För långt sommaruppehåll i kommunfullmäktige Varberg


Är det motiverat att Varbergs högsta politiska organ ska ha uppehåll i tre månader på sommaren medan vissa möten liknar korvstoppning med ärenden under höstsäsongen?

Jag anser dels att vissa fullmäktigemöten är för långa och att det är för stort uppehåll på sommaren. Nu gillar ju en del ledamöter att det är så men förkastligt för demokratin. Alla är inte stöpta som kommunfullmäktiges ledamöter och jag följer kf mestadels på webben nu för tiden.

Det som jag själv tycker är mest intressant är uppdrag formulerade av kf, budgeten och motioner. Externa föreläsningar behöver inte läggas på fullmäktige eller kan läggas in om det är brist på ärenden. 

Jag noterar också att vissa ledamöter älskar att springa i talarstolen utan att tillföra ett ärende något. Visserligen kan man yrka bifall, avslag, återremiss, avstå eller annat men jag förutsätter att alla läser handlingarna innan mötet.

Mycket av förbedelserna sållas först genom ksau och kommunstyrelsen och mycket av debatten i kommunfullmäktige verkar vara för medias skull att få publicitet eller någon ansträngning att profilera sig och kunna påverka.

Inga kommentarer: