< div id=”header ”>< / div>

lördag 11 maj 2024

Eurovision 2024 - en politisk opinionsmätning !


Jag har följt melodifestivaler sedan 60-talet med bra låtar som alla samlades kring i finalen. Malmös värdskap har präglats av stora demonstrationer för Palestina som förstört lite av inramningen då den krävt enorma polisinsatser.

Själva tävlingen har handlat om att mobba ut Israel som ändå gått till final. En bra låt med en säker artist som involverats i frågor om själva säkerheten i arrangemanget. Plötsligt har en lättsam tävling handlat om politik mer än musik. 

Många kommer att mindre fokusera på andra länder utan hur går det för Israel i finalen? 

Själv har jag undrat varför heter det ”eurovision song contest” när utomeuropeiska länder fått deltaga? Vid tidigare tävlingar har vi sett hur närliggande länder alltid stöttat varandra vid omröstningen. Tävlingen har också urartat i klädsel, scenutbyggnad och  ljusshower. Det är heller ingen symfoniorkester med vid framförandet.

Olika musikstilar ska tävla mot varandra i en elektronisk ljudsmet och synintrycket överträffar själva framförandet. 

Precis som med idrotten vill jag helst lägga politiken åt sidan men det går tydligen inte. Sedan kan man undra i all röra om inte mångfalden många olika länder ändå överträffar enfalden.

Mitt stöd går till Israel oavsett då Sverige framförs av ett norskt brödrapar. Sedan tycker jag att alla bidrag ska framföras på ländernas nationella språk. Tack för den passningen

Inga kommentarer: