< div id=”header ”>< / div>

torsdag 23 maj 2024

Det är inte trollfabriker som skapar välfärden


 Jag gick ett år i kurs i marknadsföring och digitalisering för 25 år sedan. Utvecklingen har gått rasande fort men politikerna i Sverige främst oppositionen har fastnat i trollfabriker. Samma politiker som vill använda sig mer av digitalisering och AI-teknik.

Efter min kurs hamnade jag på en arbetsverkstad med att spika vinställ och att paketera träprodukter i nio månader. I samma byggnad bedrevs SFI-undervisning. På den tiden satsade man på unga, kvinnor och invandrare som skulle komma ut i jobb. 

Någon vidareutveckling av min datautbildning gjordes inte för mig. Jag hade förväntat mig något slags jobb i kommunen men hamnade bland bosnier och kosovoalbaner som kom från krigets balkan. 

En sak lärde jag mig källkritik: att se saker från olika sidor annars blir det propaganda. För att skapa mer sammanhållning behövs mindre med invandring och satsning på effektiva åtgärder mot klimatet. Men framförallt komma bort från diskussionen från trolllfabriker.

Inga kommentarer: