< div id=”header ”>< / div>

söndag 19 mars 2023

Varför jag har socialt kontrakt ?


 När Varbergs bostad tog över Åkaren för renovering tvingades alla att flytta nån annanstans för fem år sedan. Varbergs kommun  placerade mig och en person till på Malmgatan 14 där vi fick flytta in trots pågående arbeten då med ytterfasaden.

Jag och min granne var inte klara med våra skuldsaneringar och var således inte godkända av Varbergs Bostad som hyresgäster. Vi anmodades att söka bostäder på marknaden vilket jag gjort.

Under åren har vår tomt använts som byggarbetsplats då Skanska haft omfattande byggnation på kv Mästaren som störande inslag.

En fördel med vårt boende är att vi haft väldigt låga hyror i ett hus med högt i tak och byggt nån gång på 40-talet. Någon källsortering kan inte erbjudas däremot hyfsat centralt läge med närhet till det mesta.

Möjlighet att ta över kontraktet från socialt kontrakt har blockerats av Varbergs kommun och möjligheter att hitta lägenhet nån annanstans beror på vad jag själv ställer för krav på typ av boende.

Min granne under har gravt handikapp efter många operationer men liksom jag klara med vår skuldsanering sedan ett antal år tillbaka men bor fortfarande kvar. Han behöver något mer handikappanpassat boende och är enda i kåken med hemtjänst.

Själv har jag begärt möte med boendehandläggare den 24 april för att klarlägga situationen och har för närvarande fryst mitt bostadssökande hos Varbergs Bostad då hyresförhandlingarna där låst sig. 

Vad Varbergs kommun kan göra anser jag är att överlåta huset vi bor i till Varbergs Bostad men de vill inte ta över huset. 

Inga kommentarer: