< div id=”header ”>< / div>

lördag 14 januari 2023

Stackars centern


 Ja det är jag på bilden. Jag agerade publik på läktaren i många år i kommunfullmäktige och fick för mig att gå in aktivt i politiken.

Det fanns en tid då jag saboterade för centern 1994 då jag släppte fram socialdemokraterna i styret i Varberg. Centern var vid den tiden ett ledande borgerligt parti som dominerade fullständigt på landsbygden. 

Socialdemokraterna var ett betydligt större parti än dagens S. De hade visioner och var lätta att ha och göra med.

Jag kallades för vågmästare men det är bra med rotation vid styret och att även mindre partier får sitta i majoriteten.

Efter 1998 har moderaterna tagit över efter centern som det största borgerliga partiet och centern förändrats från att vara ett dominerande parti på landsbygden till ett värdegrundsparti som är tänkt att motarbeta Sverigedemokraterna.

Nu råkar jag gått in i SD som för första gången får testa att sitta i ett maktstyre i Varberg. C har förpassats till något som inte märks längre. Den gamla alliansen har splittrats. Inte minst för att C bytts ut mot SD i styret.

Nu råkar oppositionen bestå av röd-röd-röda partier där inte heller centern passar in. C som består av något som bara är sig själva nog vet inte vad de ska ta vägen. Stackars centern den breda mitten letar efter kompassriktning.

Inga kommentarer: