< div id=”header ”>< / div>

onsdag 7 september 2022

Centern i Varberg i guldläge efter valet


 Centern i Varberg lägger sig aldrig frivilligt efter valet. När det står i Hallands Nyheter om att S söker en koalition med S och C och att det var 28 år sedan S regerade senast i Varberg borde de intervjuat mig som var med.

Jag samarbetade med alliansen där MP satt med. Då jag såg att opinionsiffrorna pekade mot att MP som satt utanför riksdagen skulle komma in igen förstod jag att det fanns läge för maktväxling i Varberg. 

MP lämnade allianssamarbetet och Centern hamnade med resten av alliansen i opposition.. På den tiden hade S 26 mandat inget SD som störde. Förhandlingarna tog två timmar på Folkets hus och vi litade på varandra helt jag och Kaj Berntsson (S). V var med och skickliga politiker jag kunde samarbeta med.

Idag är S ett mindre parti. SD befinner sig långt ifrån S och MP är utrotat. V inte samma parti som 199r.

Då riktas blickarna mot Centern det kanske skickligaste partiet i alliansen som blivit mindre men med oerhört kompetenta politiker. S kommer att få sälja sig oerhört dyrt för ordförandeposter och det kommer att fortfarande att finnas borgerlig majoritet i Varbergs kommunfullmäktige.

Centern har skapat sig förhandlingsläge att pressa resten av alliansen. I synnerhet som alla är skeptiska att släppa in SD i ett djupare samarbete. 

Inga kommentarer: