< div id=”header ”>< / div>

måndag 4 juli 2022

Jag granskar Varbergspartiet inför valet !

 

Jag tänker inte ta partiets bakgrund hur det bildades utan deras chanser i en valrörelse. Mycket av deras fokus blir annars på motsättningen mellan Liberalerna i Varberg jag inte har någon motsättning med. 

Min motsättning ligger hos "förtätningsalliansen" dvs de tre partier Socialdemokraterna, Centern och Moderaterna som har de tre kommunrådsposterna och som tycks styra i Varberg .

Varbergspartiet har gjort stor nytta att motsätta sig detaljplanen etapp 1 gällande Västerport och som fått två partier L och SD i kommunstyrelsen att ändra sig och inte överklagat beslutet till mark- och miljöverdomstolen. 

Förutom Västerport finns övriga politiska fältet att bråka om eller hålla med. Får Varbergspartiet några mandat hänger mycket på hur de lyckas i valspurten och vilka partier de tar röster ifrån.

Jag ser ingen vits att försvaga partier som är kritiska mot förtätningshysterin eller att inte kunna samarbeta med dem som tycker likt i dessa frågor. I en valrörelse gäller att maximera antalet röster och fokusera på de frågor som man vill önska mest förändring i. 

Jag ställer mig helt bakom att de tre partier som vill förtäta mest bör försvagas. Men de har idag en massiv majoritet bakom sig i kommunfullmäktige och det lär inte bara Varbergspartiet rubba. 

Vad vill Varbergspartiet göra om de får 2 mandat ? 4 mandat om de kommer in? Det är enkelt att ösa in insändare i EGNA frågor men sedan ska det tas mer ställning än att bara sitta av kf-möten som är genomtråkiga.

Den byggnation som pågår nu i kommunen lär inte Varbergspartiet kunna stoppa i valet och många beslut som tas nu hänger kvar även med annat valutslag.

Tyvärr har Varbergspartiet blivit alltför fokuserat vid avhopparen från L  blivit alltför fokuserat vid Mikael Bonde. Hade gärna lyft de andra på listan mera de är väldigt kompetenta som etta på listan. 

Som grönt parti får de godkänt av mig. Den gröna aspekten behöver ett lyft i Varberg. Faran är att rikspolitiken slår igenom i Varberg mer än de lokala frågorna. Men lycka till VP med att lyfta en aspekt som är viktig. Varberg leder av tillväxthybris. 

Inga kommentarer: