< div id=”header ”>< / div>

fredag 25 september 2020

Antalet hemlösa ökar i Varberg !

Antalet hemlösa som rapporterats hemlösa i Varberg har ökat med 17 personer sedan 2019 till 162 personer 2020.

Med tanke på detta tycker jag det är konstigt att åtminstone att två av dem kunnat erbjudas bostad där jag bor och blivit granne med mig?

Från februari/mars har två lägenheter i min trapp stått tomma och vi får se 1 oktober om det flyttar in någon. Lägenheter vid avflytt ska naturligtvis gås igenom och besktigas men ett halvår är ganska lång tid.

Det finns dem med olika problematik i gruppen hemlösa. Själv finner jag att jag inte har någon problematik alls för närvarande men bor ändå i en lägenhet som omfattas av ett socialt kontrakt. Dvs det är socialförvaltningen som har huvudkontraktet och jag har andrahandskontraktet.

Mina möjligheter ökar för varje dag att närma mig en lägenhet med eget kontrakt efter 6 år i bostadskön. Jag är inte där än. Men oviljan att göra något åt hemlösheten i Varbergs kommun verkar obefintlig. Så uppfattar jag det.

Man kan då fråga sig varför det då går så bra med att ta emot nyanlända i Varberg? Något ofta vissa partier vill framhäva.

Inga kommentarer: