< div id=”header ”>< / div>

fredag 3 juli 2020

De flesta i samhället bör ha rätt till en basinkomst på 10.000 kr netto !


Medborgarlön eller basinkomst ?

Ja för mig kvittar vilket. Jag har numera #basinkomst som kallas pension. Nu kan jag tänka mig att dessa privilegier som jag har i form av detta skulle kunna gå också till andra grupper i samhället.

MEN det kräver att jag då får 10.000 kr ovillkorligt i pension. Det är förutsättningen för att jag går med på att andra grupper får samma villkor.

Idag har vi ett rörigt system byggt på bidrag i alla former allt från studiestöd, a-kassa, försörjningsstöd och olika former av ersättningar hit och dit.

Som fattigpensionär kan jag söka bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd. Trots att jag dessutom ska betala skatt på pensionen.

En rensning i floran är att rensa i stöden och bidrag en enhetlig nivå för termen #basinkomst och en summa på 10.000 kr enkel att förstå och enkel att begripa.

Kriterier för vilka som ska tillerkännas detta får andra ta fram inte jag.

Med stigande arbetslöshet kommer många att märka att det gäller att få pengarna att räcka till.

Det vet redan socialbidragstagaren som granskas från topp till tå för sitt existensminmum.

Det vet redan den studerande som tar sina CSN-lån.

Det vet redan pensionären som är beroende av andra stöd än enbart pensionen.

Men då är det ingen som arbetar säger någon? Vem ska betala säger andra? Kommer pengarna att räcka till då en sådan reform kräver finansiering?

Jag är inget politiskt parti utan väcker frågan om min idé är politiskt möjlig.

Inga kommentarer: