< div id=”header ”>< / div>

måndag 2 december 2019

Kommunisterna i Varberg skakade av internbråk !


Ideologisk strid hägrar inom Kommunisterna i Varberg som lyckades hyfsat bra i valet och fick 1,1 % av rösterna i lokalvalet vilket är en symbolisk gräns som "erkänt parti".

Mycket tack vare Bengt Johansson och Ingemar Ericssons enträgna arbete gamla rävar som funnits med så länge jag varit aktiv i politiken.

Bengt Johansson har numera lämnat Kommunisterna men om K klarat spärren till kommunfullmäktige med bred marginal blivit personvald.

En röst om Bengt på fb:

"Han är företagare och jobbar med marknadsföring. Den biten kan han. Men han är ingen lagspelare, och han hans syfte var egen framgång och bekräftelse. Inte partiets bästa. Hans otrevligheter, intrigerande och baktaleri var ovärdigt. Han slickar uppåt och sparkar neråt. Det visste de flesta."

Bengt själv sågar Kommunisterna

"Men stora motsättningar har exploderat i hela partiet. Den lokala klasspolitik, konkret och enkel som jag och Ingemar tillverkade, är stämplad som höger, SD, ja rentav facism (nej jag skojar inte).
Det är en klick gamla sekterister ihop med ett gäng liberalvänster som har kapat vår avdelning i Varberg. De vill sälja böcker på torget och göra reklam för rättvisemärkt palestinsk olivolja. Vanligt folk skiter de i"

Min kommentar:

Jag själv har klassificerat Kommunisterna som ett ortodoxt klassiskt kommunistparti som håller fast vid sina traditioner lite svårt att förnya sig. Det verkar ändå som GAL-TAN-skalan trängt in i K där motsättningar finns snarare än vänster-höger.

Jag ger berömmet att de ändå engagerat sig i typiskt lokala frågor och försökt skapa en profil som aktivistparti men har en bit kvar att smälta in i den parlamentariska miljön. Det finns möjligen också en generationsklyfta mellan äldre som varit med och yngre som vill forma politiken utifrån hur de ser på den.

Själv brukar jag träffa K på torget där de ofta har bokbord. Jag har inget ont att säga om dem bra människor som jobbar ideellt politiskt och med sina frågor. Men om K ska ställa upp i nästa val måste de hitta slagkraftiga och trovärdiga namn att ha med på kommunlistan. Lyckas de med det?

Inga kommentarer: