< div id=”header ”>< / div>

fredag 16 augusti 2019

Socialförvaltningen i Varberg - varför kan ni inte digitalisera försörjningsstödet?


När det gäller digitalisering ligger socialförvaltningen i Varberg långt efter.

När det gäller enkla förehavanden som att ansöka om försörjningsstöd går det inte att göra digitalt. Bankärenden, räkningar via Kivra, söka bostad via nätet går bra men Varbergs kommun envisas med att man varje månad ska komma in med pappersansökan och bekräfta räkningar via papperskopior.

Sedan MobiltId kom går det numera att skriva under räkningar digitalt men att lämna in personlig ansökan varje månad på socialbyrån med uppvisande av legitimation verkar mer för att bekräfta att man fysiskt befinner sig i kommunen fast man andra dagar under månaden inte nödvändigtvis behöver göra det.

Förnedringen med "det yttersta skyddsnätet" är att grundskyddet inte fungerar i Sverige. Vi borde ge arbetslösa a-kassa även på en miniminivå om de anses vara arbetssökande och ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Vad gäller sjukskrivna gäller Försäkringskassan men tydligen inte de som är "nollade".

Det finns något som heter sjuk- och aktivitetsersättning också och det har jag processat med i flera år.

Förtida pensionsuttag gäller tydligen mest de som kan få en rimligt stabil pension och slippa ha med socialbyrån att göra inte mig. Jag får vackert vänta tills det är dags eller ta en stor risk. En förtida pension innebär att jag blir självförsörjande men kan inte räkna med bostadstillägg innan jag uppnår 65 års ålder.

Men jag frågar mig fortfarande varför socialförvaltningen verkar leva i pappersåldern med ansökningar gällande försörjningsstöd med personliga besök?

Inga kommentarer: