< div id=”header ”>< / div>

lördag 10 augusti 2019

Min överklagan till kammarrätten i Göteborg ang Sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken SFB


Överklagande till kammarrätten

Dom: Förvaltningsrätten i Göteborg Målnr: 6188-18

SAKEN: Sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken SFB

Ändring: Bifall till mitt överklagande och att prövningstillstånd beviljas så att kammarrätten kan pröva domen.

Bakgrund: Jag har under många år inte varit i arbete och sedan några år tillbaka haft ett läkarintyg där skäl föreligger med funktionshinder som försvårar mina möjligheter ytterligare på arbetsmarknaden.

Som framgår av bilagor som tidigare skickats har ingenting hänt sedan 2015. Utan allt har varit fokuserat att få igenom sjukersättning hos Försäkringskassan.

Därav har inga åtgärder vidtagits för att få in mig på arbetsmarknaden.

I min senaste möteskontakt med AF:s handläggare (2015)hade jag min arbetsmarknadshandläggare placerad på socialförvaltningen med som delegerades uppgiften att se vilka möjligheter som fanns via utbildningar, praktik och arbetsprövningar för att sedan återkomma till AF.

När inte detta lyckades blev inriktningen att försöka få fram ett läkarintyg som visade mina brister och funktionshinder att klara ett arbete.

Med detta läkarintyg har jag nu prövats hos Försäkringskassan och Förvaltningsrätten i Göteborg och fått avslag..

Eftersom handläggare har/haft semester och det finns brist på tid att organisera möten har inga möten planerats in när jag nu överklagar domen.

Läkarintyget är specificerat att gälla ansökan om sjukersättning och tar inte upp speciellt dokumentation om arbetsförmågan snarare alla hinder för den.

Enligt bilaga har arbetsmarknadsenheten redan skrivit att deras resurser är uttömda varför ingen arbetsprövning varit aktuell. Arbetsprövning och olika försök har gjorts men inte lett till några resultat. (se tidigare bilaga).

Ny bilaga: Daganteckningar från AF under juli månad 2019

AF har aldrig varit delaktiga i det som rör socialtjänstens insatser vilket jag själv anser är en stor brist utan detta har skett helt isolerat från AF.

Min huvudsakliga kontakt har varit arbetsmarknadshandläggare placerad på socialtjänstens kontor som fått styra hur jag ska agera.

AF har själva undanbett sig fysiska möten om inte någon handläggare från soc eller arbetsmarknadsenheten är med om hur dagsläget ser ut.

Tidigare erfarenheter har med dessa möten inte lett någonstans och då har jag ändå inte haft läkarintyget som grund.

Tilliten för mig har minskat genom åren vad myndigheter kan åstadkomma för “hjälp” och intresset har svalnat betydligt ju närmare ålderspension jag närmar mig.

Jag ber därför kammarrätten att pröva detta ärende och önskar avslag på förvaltningsrättens dom och bifall till min framställan om rätt till sjukersättning.

Inga kommentarer: