Att Miljöpartiets löfte om att höja bensinskatten spricker lär vara bättre än det kommunala skatteujämningsförslag som sägs gynna glesbygden.
"2017 tog S+MP-regeringen beslut om att höja den årliga automatiska höjningen av diesel- och bensinskatten.Men när M+KD:s budget i stället blev den som röstades igenom hösten 2018 togs höjningen bort."
I nuläget har vi redan ett bonus/malus-system som ska gynna omställningen till en fordonsfri fordonsflotta och därtill ganska höga bensinskatter.
"Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Systemet innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Bonus malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan. Utsläppen från nya bilar förväntas minska i en snabbare takt än tidigare, vilket även indirekt har positiva effekter på utsläppen av luftföroreningar."
Höjd bensinskatt slår mot landsbygden och kommunala skatteujämningssystemet som föreslås blir lite som att byta äpplen mot päron då rikare kommuner tvingas höja skatten för att kompensera. Då kommer politikerna undan i Stockholm och vältar över ansvaret på kommunerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar