< div id=”header ”>< / div>

tisdag 26 mars 2019

I väntan på att Förvaltningsrätten i Göteborg ska svara på min överklagan som avslogs av Försäkringskassan !


När jag överklagade till Förvaltningsrätten i Göteborg angående att Försäkringskassan avslagit mitt läkarintyg som låg till grund för en ansökan om sjukersättning fick jag besked om att handläggningstiden i maj 2018 var 10-14 månader gällande min typ av ärende.

När jag nu efter 10 månader i mars 2019 kollade upp så står det så här på FR:s hemsida i Göteborg : Mål om ersättningar enligt socialförsäkringen:Sjukpenning, sjukersättning, assistansersättning och övriga socialförsäkringsmål: 12-16 månader

Det betyder att handläggningstiden sedan maj 2018 blivit två månader längre. I mitt fall så kanske det är bra att min skuldsanering nu är över för då påverkar den inte den i varje fall.

Vad händer då om FR:s AVSLÅR min överklagan ?

Nu har jag garderat mig med att skicka bilagor:

- Arbetsförmedlingens insatser sedan 2008
- Social insatser sedan 2008

Detta är insatser som gjorts INNAN jag fick mitt läkarintyg. Ledde det till något jobb? Nej det framgår av ytterligare papper jag har i beredskap att jag arbetsprövats mellan 2011-2012 för att ta del av arbetsförmedlingens resurser d¨å de krävde 3 månaders arbetsträning och utredning.

Vad har jag gjort i väntan på svar från Förvaltningsrätten?

Sedan överklagan i maj 2018 har jag haft några sporadiska fysiska möten med min arbetsmarknadshandläggare men i stort sett inte gjort någonting. Enligt läkarintyget är jag inte aktuell för någon rehabilitering eller behandling och går heller inte på mediciner.

Det betyder helt enkelt att en förlängd handläggningstid hos Förvaltningsrätten minskar mina chanser att komma ut på arbetsmarknaden då inget görs för att hålla mig ajour.

Vad hände vid arbetsprövningen 2011-2012 ?

Jag arbetsprövade under sju månader men resultatet och syftet med den får jag återkomma till. Men med tanke på att det är lång tid tillbaka är det överspelat vad som hände då.

Vad händer nu då?

Nu inväntar jag förvaltningsrätten i Göteborgs svar och motivering för att kunna gå vidare. Under tiden är det bara att sitta ner och vänta tills de gör det.

Inga kommentarer: