< div id=”header ”>< / div>

söndag 30 september 2018

Reflektioner från lokala valresultatet ur mitt varbergsperspektiv !



Jag är numera före detta politiker i Varbergs kommunfullmäktige. Någon ANNAN får föra min talan. Visserligen var jag en BLOCKERAD ersättare de sista åren men ändå.

Detta gäller väl inte bara mig utan dem som röstade på utbrytarna ur SD lokalt, Kommunisterna , Miljöpartiet eller SPI Välfärden. Vem för er talan nu? Om sanningen ska fram var det skitsvårt att ta ställning när jag inte själv stod på någon lista och tycker alla är betydligt sämre än mig.

Nu blev det ett lokalt valresultat som jag känner mig mycket nöjd med ändå. Alliansen fick egen majoritet tack vare en 3%-spärr som alla som kom in fullmäktige säkert är nöjda med och alla som inte kom in är missnöjda med.

I praktisk mening blir Varbergs kommunfullmäktige bantat från 9 till 7 partier. Den styrande majoriteten slipper Miljöpartiet och det bör vara lättare att samarbeta 4 än med 5.

En fördel är att numera kommer det att bli fler partier representerade i nämnderna då Vänsterpartiet och Kristdemokraterna lokalt gjorde ett bra val och fördubblade sina platser från 2 till 4. Det blir säkert ökad vitalitet och intressantare i nämnderna efter detta.

Min egen reflektion från förra majoriteten är att Alliansen + MP aldrig lyckades profilera sig. De hade visserligen majoritet och Alliansen hjälpte MP med att få ut sina valsedlar valdagen men VARFÖR det var så viktigt med denna majoritet?

Nu i efterhand undrar jag hur Miljöpartiet känner sig som totalt blåste väljarna förra valet 2014 då MP lokalt gjorde sitt bästa val någonsin? Det blev ett totalt underordnande inom Alliansen bara för att sitta med dem som har MAKTEN.

Till den totalrekyl att efter 30 år sopas ur kommunfullmäktige. Det tog mig sju år efter att Miljöpartiet bildades att ta mig in 1998. Nu stod jag inte ens på listan.

jag fortsätter i kultur- och fritidsnämnden året ut och kommunfullmäktige ska avtackas för den gångna mandatperioden med pompa och ståt den 12 oktober. Där en del är jätteglada andra mindre glada om de överhuvudtaget dyker upp.

Själv kommer jag att följa NYA kommunfullmäktige några varv till. För att kunna åse OM Miljöpartiets (och SPI:s) frånfälle gör någon skillnad? Det var inte mycket som sades från MP från talarstolen tyckte jag från den senaste mandatperioden. Vila i frid Miljöpartiet, Varberg 1988 -2018.

Inga kommentarer: