< div id=”header ”>< / div>

onsdag 26 september 2018

Om Sverige är fantastiskt för dem som omfattas av gymnasielagen kanske inte andra i utsatt situation tycker det !



Grönt ljus för gymnasielagen ja det är en specifik grupp nu som fått klartecken och som kommer att vara en specifik grupp för det är en speciallag som ska tillämpas och som Migrationsöverdomstolen just beslutat om.

I sammanhanget funderar jag på andra specifika grupper som faller mellan stolarna som inte kräver lika mycket engagemang hos politikerna för det behandlas som "icke-fråga" och som ska avgöras av domstolar. Jag har just nu ett sånt ärende uppe i förvaltningsrätten angående ett läkarintyg om huruvida det ska godkännas för hel sjukförsäkring eller om jag ska komma ifråga för anpassat arbete.

Det kommer att bli intressant när det utlåtandet kommer som enbart gäller mig och inte 9000 afghanska ungdomar. Men är förstås lika viktigt för mig att få besked om nu när vi alla befinner oss i det underbara landet Sverige som är så fantastiskt.

Om det är så fantastiskt så undrar jag hur det kommer sig att bostad med sociala kontrakt har fördubblats på tio år och om trenden kommer att fortsätta?

Belastningen på kommunerna har fördubblats på tio år att hjälpa såna som jag med bostad och sociala kontrakt.

"Sedan 2008 har antalet lägenheter som kommunerna hyr på tillfälliga, sociala kontrakt till bostadslösa mer än fördubblats, från drygt 11 200 till knappt 24 000 i år.

Tidigare var det främst personer med sociala problem som behövde hjälp, nu har det blivit vanligare att folk som har låga inkomster och som saknar kontakter på bostadsmarknaden också behöver det."

Inga kommentarer: