< div id=”header ”>< / div>

lördag 7 juli 2018

Moderata väljare kluvna gällande SD !



Moderata väljare kluvna till Sverigedemokraterna?

I förra valet förlorade M fyra mandat till Sverigedemokraterna i Varberg. Samtidigt gick SD fram med fyra mandat. Man kan säga att Lotta Stenkil (M) då släppte in MP i värmen som kompenserad M:s valförlust som dansat öken sedan 1998 då jag lämnade politiken.

Tendensen är att Lotta Stenkil (M) vill fortsätta samarbetet med Miljöpartiet och därmed lär M förlora väljare till SD samtidigt som MP som vill fortsätta alliansamarbetet lär förlora väljare till S och V. Lokalt även till C som var politiska motståndare 2014 men nu är samarbetspartner.

Alliansen+MP som är i majoritet lär ryckas från två håll inte minst då det knackat i samarbetet under senaste kommunfullmäktige då en återremiss gällande ett föreningsbidrag kom till genom en minoritetsåterremiss genom koaltion M+SD + hälften av L. Ett extra kommunfullmäktige i Varberg är nu inkallat i början på augusti.

Inte minst som frågan har att göra med ´det bakslag gymnasielagen fick i Migrationsdomstolen senast. Eftersom några handlingar inte gått ut än så vet jag inte själv hur jag kommer att ställa mig till ärendet som kommer upp i kommunfullmäktige i augusti. Jag lämnar den frågan öppen.

Dock ser alliansen+ MP i Varberg ut att förlora sin absoluta majoritet om M fortsätter att vara ett kluvet parti i Varberg och föredrar MP framför SD.

Inga kommentarer: