< div id=”header ”>< / div>

onsdag 6 juni 2018

Regeringens beslut om Varbergstunneln sätter punkt för 25 års politisk diskussion !


Regeringen fattade i veckan ett historiskt viktigt beslut. Att Varbergstunneln för dubbelspår är med i den nationella infrastrukturplanen 2018.2029.

Som politisk fråga kan vi därmed lämna frågan i Varberg. Något som diskuterats under 25 års tid. Grunden lades 1996 mär en majoritet i Varbergs kommunfullmäktige (S,MP, L och KD) godkände ett inriktningsavtal med dåvarande Banverket med delfinansiering kallat Stadsmiljötunnel skulle byggas.

Förslaget kom i grunden från Socialdemokraterna som på den tiden hade 26 mandat och fick leda kommunen mellan 1994-1998 under ledning av Kaj Berntsson.

Vad man får säga om Kaj så var han beredd att pröva varenda sten och var beredd att lyssna in kritik och opposition om det fanns bättre lösningar.

Förslaget idag är inte detsamma som 1996 det har filats och ändrats på och därmed blivit dyrare som lösning. Ska erkännas att 1996:års lösning inte var optimal men hade en möjlig pendeltågsstation i Breared med för att ta död på kritiken att en station borde ligga i öster längs motorvägen.

Det visade sig att en lösning öster inte var helt enkel samtidigt slog det mot Boråstågen på Viskadalsbanan som går direkt till ett centrumläge.

Kommunen har lagt ner hela sin själ att få igång bygget med Varbergstunneln då det hänger ihop med hamnflytt och byggsande av en ny stadsdel Västerport.

Förlorarpartierna nu när det gäller att Varbergstunneln är på väg mot ett genomförande lär bli SPI och SD som ridit på missnöjet och drog röster på detta i 2014:års val. SD harsom bekant andra frågor men detta lär bli slutet för SPI som haft motståndet mot tunneln som sin allra största fråga.

Inga kommentarer: