< div id=”header ”>< / div>

lördag 16 juni 2018

Jag pejlar kristdemokraterna i Varberg - ett parti som vill ha fortsatt allianstyre med mer betoning på mjuka frågor !



Träffade kristdemokraterna på torget idag
. De bjöd på nybryggt kaffe ekologiskt naturligtvis. Fullt upptagna med förbipasserande så mig hade de inte tid att prata med.

Jag fick en glutt i lokalprogrammet i Varberg som är under tryck. Själva känner de sig hoppfulla trots en del nedslående opinionssiffror. KD är extremt bra på valrörelse nämligen.

KD är med och styr överallt i Halland: Regionen och fem kommuner utom i Hylte så deras ställning får sägas vara ganska stark.

Så till lokalprogrammet (axplock min tolkning)):

- De vill bygga ut gratisåkandet för äldre i Varberg vilket rimligtvis är en fortsättning på min motion 75+ som gick igenom i senaste budgeten.
- Stärka verksamheter i skolan med skolkuratorer för att förebygga psykisk ohälsa bland unga och motverka mobbing.
- fortsatta satsningar på miljön ospecificerat vad det nu innebär
- stad och landsbygd i samverkan vad det nu innebär
- cykelväg nånstans i Väröbacka

Listan toppas av Morgan Börjesson som var ganska oklar hur KD ställer sig till förtätning och min hjärtefråga Kvarnliden 9. KD har ingen representant i byggnadsnämnden och lär inte trängta efter det heller. Roger Kardemark som kom in i kf redan 1988 när jag kom in står som tvåa på listan. Efter dessa män står två kvinnor av rang och jag hoppas dessa kryssas in då KD under lång tid har haft nest kvinnor i kommunfullmäktige.

I grunden är KD grymt lojala till den styrande alliansen i Varberg och där lär inte ske större förändring än att de vill fortsätta det styret fast med mer KD-politik. Jag ser det ändå som KD vill satsa på de mjuka frågorna hellre än de hårda. Den som vill veta mer kan gå in på deras fb-sida för att följa dem. De lär få kämpa på hårt i valrörelsen då förra valet då de fick de 3.17 % och två mandat. Men konkurrensen om platser är stenhård i Varberg.

Inga kommentarer: